Simon Bosch Simon Bosch
2 min. leestijd

Dit jaar geen grote crypto-advertenties tijdens de Super Bowl

s
icon-walletsexchanges
Wallets en Exc…

Foto: Shutterstock/Christopher Penler

Elk jaar vindt de Super Bowl plaats in de Verenigde Staten – één van de grootste sportevenementen ter wereld. Dit toernooi is niet alleen het podium voor de American Football-finale, maar ook voor de grootste reclames van het jaar. In 2022 namen crypto-advertenties een aanzienlijk deel in beslag, maar dit jaar is dat wel anders. Crypto-advertenties zijn in geen velden of wegen te bekennen.

Trump vs. Harris: Wie is de beste keuze voor de crypto-wereld?
Trump vs. Harris: Wie is de beste keuze voor de crypto-wereld?

Crypto exchanges druk met andere dingen

Aan Fox Business verklaarde Mayur Gupta, de Chief Marketing Officer van cryptobeurs Kraken, dat adverteren op de Super Bowl haaks staat op de wereldwijd gerichte strategie van het bedrijf. Het toernooi is namelijk erg gericht op de Verenigde Staten. Het besteedt zijn aandacht liever aan educatie om duidelijk te maken dat crypto kan helpen met financiële inclusie en het behalen van financiële vrijheid.

Coinbase heeft dit jaar ook meer aan het hoofd, namelijk het lobbyen van het Amerikaanse parlement voor houtsnijdende crypto-regulatie. In 2022 zou het nog 14 miljoen dollar hebben uitgegeven aan een 60 seconden lange video van een QR-code voor Coinbase’ website, zodat mensen tijdens de wedstrijd een account aan konden maken op het handelsplatform. Het idee was simpel, maar erg effectief. De website was bijna meteen overbelast door de enorme interesse.

Vermogensbeheerder VanEck en eigenaar van de spot-ETF ‘HODL’ suggereert zelfs dat een Super Bowl zonder crypto-advertenties een goed teken is voor de markt, alhoewel het wél druk bezig is met creatieve advertenties voor het nieuwe bitcoin-beursfonds.

Advertentie

Verbonden met dramatische FTX-reclame?

Het ligt voor de hand dat het gebrek aan crypto-advertenties dit jaar te maken heeft met het advertentiefiasco van twee jaar geleden. 2022 stond namelijk in het teken van een gigantische bearmarkt. Adverterende bedrijven hebben volgens critici mensen dus een dalende trend in geloodst.

Ook FTX was in 2022 van de partij, die komiek Larry David had ingehuurd met de boodschap dat crypto de ‘kans is die je niet wilt missen’. Maar nog geen jaar na de reclame ging FTX failliet. Zelf vindt David het idioot dat hij heeft meegedaan met het spotje, want hij voelde zich helemaal niet thuis in de complexe crypto-wereld.

Deel dit artikel
Simon Bosch

Simon Bosch is een fanatiek macro-analist die diepgaand onderzoek doet naar onderwerpen waar de meeste mensen niet naar willen kijken. Hij richt zich op de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld en onderzoekt alles met twee kanten. Volgens Simon bestaan er geen onderwerpen zonder twee kanten en is een sceptische blik altijd nodig. Hij gelooft dat de wereld kapot is en dat crypto een deel van de oplossing kan zijn.

Net binnen
Trending
Solana kan met 50% stijgen naar $240 terwijl whales flink inslaan
Cryptobelegger maakt €3 miljoen van €1.200 in slechts 15 dagen
Stokoude bitcoin whale komt tot leven, maakt gigantische winst
Cryptomysterie: $233 miljard aan bitcoin spoorloos verdwenen
Nederlandse cryptobedrijven kunnen nu vergunning aanvragen bij AFM
Crypto’s pump-en-dumpen is vanaf december officieel verboden in Nederland
Crypto beurs Binance lovend over vooroplopend crypto land
Midden-Oosten ontketent crypto-storm: $338 miljard omgezet
€35 miljard-fiasco terra was ‘een kaartenhuis dat instortte’
Terra (LUNA): Van €50 miljard naar $0, hoe het gebeurde
Advertentie

Trending Wallets en Exchanges nieuws

Bitvavo telt af: minder dan 24 uur tot nieuwe munt, deelt gratis crypto uit
Bitvavo telt af: minder dan 24 uur tot nieuwe munt, deelt gratis crypto uit
Gevallen cryptokoning 'helpt' omstreden rapper Diddy
Gevallen cryptokoning ‘helpt’ omstreden rapper Diddy
Crypto oplichters grijpen hun kans na Lancering PayPal stablecoin
PayPal zet grote stap: crypto nu beschikbaar voor VS-bedrijven
Advertentie