Foto: Ali A Suliman/Shutterstock
Een ex-werknemer van de Nederlandse crypto exchange LiteBit heeft ruim 150.000 euro gestolen van klanten. Dat blijkt uit een recent gepubliceerde uitspraak. De man moet het bedrag nu volledig terugbetalen aan de exchange, plus de gemaakte kosten voor het proces.
152.000 euro van 46 LiteBit-accounts
De diefstal vond vier jaar geleden plaats. Door een fout in het systeem kon de ex-medewerker bij de tegoeden op accounts komen. Uiteindelijk ging hij er middels 193 transacties vanaf 46 accounts vandoor met 152.000 euro.
LiteBit ontsloeg de man direct nadat de situatie aan het licht kwam. Vervolgens stapte de Nederlandse crypto exchange naar de rechter om de geleden schade te verhalen bij de man.
De ex-werknemer was het hier echter niet mee eens. Volgens hem is de schade namelijk niet geleden door LiteBit, maar door de 46 klantenaccounts. LiteBit zou de schade volgens hem daarom niet zelf mogen verhalen. Daarnaast zou het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) al een betalingsregeling hebben getroffen met de man. Volgens hem zou hij daarom het bedrag twee keer moeten betalen als de rechter LiteBit in het gelijk stelt.
Crypto exchange LiteBit vergoedde gestolen tegoeden
Maar die tegenargumenten gaan niet op. In de uistpraak valt te lezen dat LiteBit de geleden schade in eerste instantie zelf heeft vergoed. Zijn klanten hebben daarom niets van het voorval gemerkt. LiteBit mag daarom nu wel zelf de schade verhalen bij de man.
De rechter heeft besloten dat de ex-werknemer het geld gewoon zal moeten terugbetalen. Ook moet hij de ongeveer 14.000 euro aan proceskosten terugbetalen aan LiteBit. Het openstaande bedrag bij het CJIB komt wel te vervallen.
De directeur Marketing bij LiteBit, Caroline Huls, is blij met de uitspraak van de rechtbank in Rotterdam. “Dit heeft zich vier jaar geleden afgespeeld. We zijn blij dat de rechter uitspraak heeft gedaan en LiteBit volledig in het gelijk heeft gesteld,” aldus Huls in een reactie aan RTL Nieuws.