Foto: 24K-Production / Shutterstock.com
Afgelopen nacht werd in de Verenigde Staten de Super Bowl gehouden. Tijdens deze American Football-wedstrijd trekken Amerikanen alles uit de kast om een show neer te zetten. De editie van dit jaar werd ook wel de Crypto Bowl genoemd door het grote aantal crypto-bedrijven dat gedurende de halftime een reclameplek hadden bemachtigd.
Coinbase website vrijwel meteen uit de lucht
Een van die bedrijven was Coinbase, de Amerikaanse exchange. Terwijl vrijwel alles aan de Super Bowl groots en spectaculair is, inclusief de halftime reclames, was de reclame van Coinbase opvallend te noemen.
Opvallend in eenvoud wel te verstaan. De 60 seconden durende reclame bestond namelijk voor het grootste gedeelte uit een Coinbase QR-code die van kant naar kant bewoog, zoals de beroemde DVD screensaver.
The @coinbase Super Bowl ad: pic.twitter.com/jByhMvN72B
— Bitcoin (@Bitcoin) February 14, 2022
$15 gratis bitcoin
Kijkers die de QR-code met hun telefoon scanden konden $15 aan bitcoin (BTC) claimen. Maar het werd voor Coinbase al gauw duidelijk dat de Super Bowl enorm veel toeschouwers aantrekt.
Gemiddeld kijken zo’n 100 miljoen mensen de wedstrijd. Maar zelfs het kleine percentage van deze kijkers die de QR-code van Coinbase scande zorgde ervoor dat de website en app uit de lucht gingen.
“Coinbase besteedt $16.000.000 aan een Super Bowl-advertentie om mensen naar hun website te leiden en $0 om ervoor te zorgen dat de website niet crasht 10 seconden nadat de advertentie is gestart.”
Coinbase spending $16,000,000 on a Superbowl ad to direct people to their website and $0 to make sure that website doesn’t crash 10 seconds after the ad starts is so very internet.
— Edward Snowden (@Snowden) February 14, 2022
Ook FTX en Crypto.com deden mee
Zoals gezegd werd de Super Bowl door de crypto-gemeenschap ook wel de Crypto Bowl genoemd. Gedurende de halftime advertenties waren naast de reclame van Coinbase ook reclames van FTX en Crypto.com te zien, twee andere grote exchanges.
Hier en daar verwachtten analisten en handelaren dat de reclames voor een stijging van de bitcoin koers zouden gaan zorgen. Dit zou kunnen door het grote aantal nieuwe gebruikers die de markt betreedt en bitcoin koopt. Helaas lijkt dit scenario vooralsnog niet uit te komen met bitcoin nog steeds in een strakke range.