Foto: wanchai/Shutterstock
Naar verwachting vindt aankomende vrijdag de volgende bitcoin halving plaats. Zoals de naam al verklapt halveert dit het aantal bitcoins dat miners ontvangen, wat in theorie goed is voor de prijs. Coinbase heeft dit goed in de smiezen, en heeft daarom een grappige reclame gemaakt.
Coinbase heeft liever bitcoin dan pizza
De Amerikaanse cryptobeurs legt uit dat je met fiat-valuta over langere perioden steeds minder kunt kopen. De afgelopen paar jaar is dat ook duidelijk geworden in de Europese Unie. De inflatie piekte gemeten over de hele EU namelijk in 2022 op 11,5% ten opzichte van het jaar ervoor, volgens TradingEconomics. In Nederland piekte de waarde zelfs op 17,1%.
Voor veel mensen is dit een reden om alternatieven te zoeken, en bitcoin (BTC) is op het moment een populaire bestemming. Coinbase zet uiteen dat je in 2012 één pizza kon kopen. Sommige mensen hebben dat ook gedaan, dat is waar ‘Bitcoin Pizza Day’ vandaan komt. Maar de mensen die in dat jaar hun bitcoins hebben verkocht voor een consumentengoed hadden dat beter niet kunnen doen.
Food for thought:
What if money was designed to get you more over time, not less?#Bitcoin pic.twitter.com/z8eHF8JltQ— Coinbase 🛡️ (@coinbase) April 15, 2024
In 2016 hadden zij voor hetzelfde aantal coins niet één, maar 25 pizza’s kunnen kopen. In 2020 is dit aantal verder toegenomen tot een aantal dat we in het filmpje niet meer kunnen tellen. In 2024 is het aantal opnieuw toegenomen.
Steeds meer reclames voor bitcoin
Reclame is vermoedelijk niet het eerste dat je associeert met bitcoin. Maar sinds de komst van de spot-ETF’s zie je ze steeds vaker. Zo heeft BlackRock er al sinds begin dit jaar één, en VanEck benadrukt dat de beursfondsen ook geschikt zijn voor oudere mensen. Handig hierbij is dat Google sinds begin dit jaar reclames toestaat, waardoor ze ook getoond kunnen worden in bijvoorbeeld Google’s zoekmachine en op YouTube.
Of de aankomende halving weer een positief effect zal hebben op bitcoins prijs is afwachten. In ieder geval zijn de spot-ETF’s enorm populair, ze breken zelfs het ene record na het andere.