Foto: Shutterstock/Vlad1988
De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en Bitvavo, een vooraanstaande Nederlandse cryptobeurs, hebben het partnerschap verlengt tot juli 2026. Het zal een samenwerking zijn die niet alleen de manier waarop we naar voetbal kijken, maar ook hoe we ermee omgaan, verder zal veranderen.
KNVB en Bitvavo zorgen voor innovatie de voetbalwereld
De voetbalbond erkent de groeiende wereld van crypto en omarmt de bijkomende blokchain-technologie. In een persbericht laten de partijen het volgende weten:
“In een tijd waarin de cryptomarkt groeit en volwassen wordt, streven de KNVB en Bitvavo ernaar om de voetbalwereld en Nederland verder bekend te maken met het veilig kopen, verkopen en bewaren van digitale valuta”, aldus het persbericht.
De KNVB heeft altijd een pioniersrol gespeeld in het Nederlandse voetbal, en nu slaat het de handen ineen met Bitvavo om deze traditie voort te zetten. Dit gaat het doen door de kracht van blockchain en cryptocurrency nog meer te omarmen. Dit partnerschap is meer dan alleen een samenwerking; het vertegenwoordigt een visie op de toekomst van het Nederlandse voetbal, gedreven door technologische vooruitgang en innovatie.
Een van de meest belangrijkste aspecten van deze samenwerking is de integratie van blockchain-technologie in verschillende aspecten van het voetbal. Hieronder vallen onder andere ticketing, merchandiseverkoop en fanbetrokkenheid. Door blockchain te gebruiken, kunnen de KNVB en Bitvavo transparantie, veiligheid en efficiëntie bieden aan fans over de hele wereld.
Tijdens het WK 2022 hebben beide partijen al grote stappen gezet. Bitvavo heeft toen een geavanceerde robotarm ontwikkeld waarmee handtekeningen van spelers van het Nederlands Elftal konden worden gezet op nieuwe Oranje-shirts. Vorig jaar ging het nog een stapje verder. Toen lanceerde Bitvavo hologramtechnologie om samen met ex-Oranjespelers Marco van Basten en Anouk Hoogendijk het Nederlands elftal aan te moedigen tijdens de laatste rondes van de Nations League.
Het verlengde partnerschap zal ook nieuwe kansen bieden voor fanbetrokkenheid. Mocht de voetbalbond crypto in willen gaan zetten om de supporters meer te betrekken bij het Nederlands Elftal, is het niet de eerste organisatie die een soortgelijke keuze maakt. Zo hebben diverse Europese voetbalclubs eigen tokens gelanceerd. Deze worden voornamelijk ingezet zodat fans unieke ervaringen en beloningen kunnen verdienen.
Bitvavo geeft de toekomst van Oranje kleur
Dave Dekker, directeur commercie van de KNVB, is zeer tevreden met de verbintenis:
“De verlenging van onze samenwerking met Bitvavo stelt ons in staat om onze fans een nog innovatievere Oranjebeleving te bieden. De creatieve benadering van Bitvavo heeft bewezen een waardevolle toevoeging te zijn aan ons partnership.“
Dekker doel daarmee op de robotarm en hologramtechnologie. Voor het aankomende eindtoernooi verklapt de directeur ook iets nieuws in petto te hebben. ”Uiteraard gaan we ook weer iets vernieuwends doen tijdens het aankomende EURO2024’’, vertelt hij.
CMO van Bitvavo, Marijn van de Ven, laat in het persbericht weten in te zetten op doelen voor de lange termijn.
“Wij zien het partnership met de KNVB als lange termijnsamenwerking. Wij herkennen ons in de doelstellingen die het Nederlands elftal zich stelt. In onze markt koersen wij af op Europees marktleiderschap en zijn we in competitie met grote, internationale spelers. De manier waarop Nederland groot geworden is in het voetbal en die toppositie tussen veel grotere landen al decennialang weet te behouden, is in die zin een voorbeeld.”