Foto: Iryna Budanova / Shutterstock.com
2022 zal binnen de wereld van crypto de geschiedenisboeken in gaan als het jaar van de ondergang van vele crypto-gerelateerde bedrijven en projecten.
In mei begon de drama met de teloorgang van het Terra-ecosysteem (LUNA). Hierna kwamen zowel crypto-leenplatform Celsius als crypto-hedgefonds Three Arrows Capital in de financiële problemen wat uiteindelijk zorgde voor een faillissement voor beide partijen. In november kon cryptobeurs FTX tevens aan het lijstje worden toegevoegd nadat het zijn faillissement had ingediend.
Crypto adoptie
De ineenstorting van deze bedrijven hebben niet alleen het vertrouwen onder crypto-investeerders verminderd, maar het dwong de traditionele markt ook om hun strategieën voor het betreden van het crypto-ecosysteem opnieuw te evalueren.
De CEO van Binance, Changpeng Zhao (CZ), stelt dat de onwil van traditionele spelers de adoptie van crypto op korte termijn zal afschrikken. Desondanks is hij van mening dat de beslissing van traditionele spelers om crypto te negeren een averechts effect kan hebben voor hen op de lange termijn.
Hij zei namelijk het volgende in een tweet:
‘’Omdat ze traditionele financiële spelers echt hebben belemmerd om de technologie te adopteren, en er waarschijnlijk voor zullen zorgen dat ze verder achterlopen op de adoptiecurve, wat over 10-20 jaar existentiële implicaties voor hen kan hebben.’’
Eerder kon je in het crypto nieuws lezen dat CZ van mening is dat de acties van actoren zoals Sam Bankman-Fried de algehele industrie een paar jaar heeft terugzet. Hij zei vlak na het faillissement van FTX het volgende hierover:
‘’Ik denk dat we een paar jaar teruggezet zijn. Regelgevers zullen deze industrie terecht veel een veel strenger onder de loep nemen, wat eerlijk gezegd waarschijnlijk een goede zaak is.’’
Adoptie is afhankelijk van regulatie
Onlangs kon je lezen dat Tom Duff Gordon, vice-president van internationaal beleid bij Coinbase, van mening is dat crypto de potentie heeft om mainstream adoptie te bereiken. Echter is dit volgens hem wel afhankelijk van regelgeving die ‘’vertrouwen kan wekken bij retailers’’.