Foto: Shutterstock/rafapress
Een class action-rechtszaak in de Verenigde Staten ter waarde van meer dan $1 miljard is aangespannen tegen verschiillende crypto-influencers. Zij worden ervan beschuldigd ongeregistreerde effecten aan hun volgers te hebben gepromoot terwijl zij de gevallen crypto exchange FTX aanprezen. In dit artikel bekijken we wat er precies aan de hand is.
Influencers aangeklaagd in rechtszaak van $1 miljard
Een class action-rechtszaak van meer dan $1 miljard is aangespannen tegen meerdere crypto-influencers, waaronder BitBoy Crypto Ben Armstrong en YouTuber Graham Stephan, door investeerders die zaken deden met de failliete cryptobeurs FTX. De aanklacht beweert dat deze content creators ongeregistreerde effecten (oftewel security’s) aan hun volgers hebben gepromoot en daarbij de gevallen exchange hebben aangeprezen.
Deze ongeregistreerde effecten betroffen interest accounts (Staking-as-a-Service) die werden aangeboden door FTX. De influencers ontvingen betalingen voor het promoten van FTX. Volgens de aanklacht zijn ze verantwoordelijk voor de schade als gevolg van misrepresentaties en weglatingen met betrekking tot het FTX platform. De aanklacht beweert dat YouTube een centrale rol speelde in hoe influencers FTX promootte.
Meerdere rechtszaken tegen FTX samengevoegd
De class action-rechtszaak is een samenvoeging van andere rechtszaken die zijn aangespannen tegen FTX-oprichter en voormalig CEO Sam Bankman-Fried, verschillende insiders van FTX, en beroemde merkambassadeurs, waaronder Tom Brady, Gisele Bündchen en Larry David.
FTX stortte in november vorig jaar in nadat een run op de exchange was veroorzaakt door een scherpe daling van de eigen token FTT. Bankman-Fried werd later gearresteerd en aangeklaagd voor financiële misdrijven, terwijl FTX-insiders, waaronder Caroline Ellison en Gary Wang, schuldig hebben gepleit aan misdrijven in verband met de ineenstorting van FTX.
Deze class action-rechtszaak is één van de vele voorbeelden van de toenemende aandacht voor de rol van influencers bij de promotie van financiële producten en beleggingen en benadrukt de verantwoordelijkheid die zij dragen voor de producten die zij promoten. Het illustreert ook de risico’s die gepaard gaan met het investeren in ongeregistreerde effecten en het belang van het doen van voldoende onderzoek voordat men besluit om te beleggen.