Autofabrikant Volvo heeft aangekondigd dat het de eerste auto’s geproduceerd heeft met kobalt dat verkregen is met behulp van blockchain-technologie uit de Democratische Republiek Congo. Dat meldt Reuters op 2 augustus.
Kobalt is een metaal dat gebruikt wordt in de ontwikkeling van elektrische auto’s alsmede voor lithium-ion batterijen en andere consumentenelektronica. Veruit de grootste hoeveelheid kobalt in de wereld komt echter uit Congo, een land dat getergd wordt door geweld en kinderarbeid.
Autofabrikanten staan dan ook onder druk, druk die wordt uitgeoefend vanuit de internationale gemeenschap om dergelijke “conflictmineralen” te mijden die zijn verkregen met behulp van kinderarbeid. Blockchain-technologie biedt de mogelijkheid om deze toeleveringsketenen transparanter te maken en nauw in de gaten te houden.
IBM, Ford, LG Chem, Huayou Cobalt en RCS Global waren al begin dit jaar met het bovenstaande initiatief van start gegaan. Volvo heeft zich nu bij hen gevoegd en is de eerste fabrikant die de toeleveringsketen op de blockchain heeft afgerond. De blockchain-technologie is ontwikkeld door het Amerikaanse Oracle samen met het Britse Circulor.
Doug Johnson-Poensgen, CEO van Circulor, zegt echter dat blockchain-technologie op zichzelf niet genoeg zal zijn:
Geen enkele technologie kan due diligence volledig vervangen. Wat het zal doen is de handhaving van normen verbeteren door te benadrukken wanneer dingen niet werken als bedoeld.
Heb je vanmorgen de gloednieuwe wekelijkse koersanalyse van onze analist David gemist? Klik dan hier om deze alsnog te lezen!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter. Meediscussiëren? Meld je dan aan voor ons Telegram kanaal.