Simon Bosch Simon Bosch
2 min. leestijd

Social media, maar dan zonder irritante advertenties… Met blockchain kan het wél

social_media_maar_dan_zonder_irritante_advertenties_met_blockchain_kan_het_wel

Stel je eens voor, je zit op een social mediaplatform, maar je wordt niet omvergeblazen door een buitensporige hoeveelheid advertenties. Op bestaande platformen kun je daar wel naar fluiten, maar het Nederlandse bedrijf AIOW pakt het anders aan. Met behulp van blockchain-technologie maken zij een social mediaplatform waarop advertenties niet de boventoon voeren in de gebruikerservaring.

Of je nu tien keer dezelfde advertentie voor een paar schoenen ziet of die oneindige stroom aan advertenties krijgt over internetondernemen; na een tijdje is de lol en het nut er wel vanaf. De grote hoeveelheid aan advertenties bestaat simpelweg doordat dit is waar Facebook en Google hun geld mee verdienen: Facebook haalt bijvoorbeeld 82% van zijn inkomsten uit advertenties en in het tweede kwartaal van 2021 was Facebooks omzet per gebruiker ongeveer 17 Amerikaanse dollar. Dat is een stijging van bijna 46%!. Zelf heb je hier natuurlijk weinig profijt van.

Je zou het hedendaagse online adverteren zelfs kunnen zien als een vorm van agressieve reclame, waarbij de positie van de adverteerder (of het platform) wordt gebruikt om druk uit te oefenen op de consument. In Nederland is dit bij wet verboden.

Binnen de AIOW-app worden advertenties echter opgenomen binnen een apart tabblad, zodat ze je tijdlijn met berichten niet vervuilen. Als je een proefabonnement of een korting van bijvoorbeeld een lokaal bedrijf niet interessant vindt klik je gewoon niet op dit tabblad en heb je dus ook geen last van de advertenties.

Je vrienden in de app kan je belonen met likes, AIOW-tokens of allebei. Verder kun je maximaal 150 van deze vrienden die je volgt – personen en bedrijven –  markeren als favorieten. Van deze 150 favorieten zie je dan ook daadwerkelijk updates verschijnen op je tijdlijn.

Social media moet anders, dat mag duidelijk zijn. Het netwerkeffect van social media komt voor dit project goed van pas. Als meer mensen overstappen op AIOW, dan wordt de stimulans voor andere mensen om dat ook te doen groter. Hoe meer mensen overstappen, des te sneller je af bent van het achterhaalde advertentiemodel. AIOW denkt daadwerkelijk mee met de gebruiker. Daarom luidt het motto van AIOW dan ook: ‘Samen veranderen we sociale media!’

Deel dit artikel
Simon Bosch

Simon Bosch is een fanatiek macro-analist die diepgaand onderzoek doet naar onderwerpen waar de meeste mensen niet naar willen kijken. Hij richt zich op de financiële, maatschappelijke en geopolitieke wereld en onderzoekt alles met twee kanten. Volgens Simon bestaan er geen onderwerpen zonder twee kanten en is een sceptische blik altijd nodig. Hij gelooft dat de wereld kapot is en dat crypto een deel van de oplossing kan zijn.

Net binnen
Trending
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Dogecoin gehackt: 70% van netwerk crasht
Uitgezocht: Bitcoin & crypto belasting - dit verandert er voor jou
Uitgezocht: Bitcoin & crypto belasting - dit verandert er voor jou
Waarom komende woensdag en vrijdag cruciaal zijn voor Bitcoin
Waarom komende woensdag en vrijdag cruciaal zijn voor Bitcoin
Baas van bedrijf achter XRP woedend over nieuwe rapportage
Baas van bedrijf achter XRP woedend over nieuwe rapportage
Familie verkocht alles voor bitcoin en hoeft nooit meer te werken
Familie verkocht alles voor bitcoin en hoeft nooit meer te werken
Advertentie

Trending Nieuws nieuws

$1,9 miljard Bitcoin gedumpt door overheid, cryptomarkt woedend
€1,8 miljard Bitcoin gedumpt door overheid, cryptomarkt woedend
Solana memecoin platform crasht na schokkende livestreams
Cryptohandelaar investeert €3.000, verdient drie uur later €2,4 miljoen
Man overtuigd AI om €38.000 aan crypto naar hem over te maken
Man overtuigt AI om €38.000 aan crypto naar hem over te maken
Advertentie
crypto-insiders-icon