De Brave Browser is sinds kort in de tweede fase beland van het Brave Ads Developer Channel Preview. Gebruikers konden eerder al advertenties zien binnen de browser als een test, maar nu krijgen ze daar ook daadwerkelijk betaald voor.
Gebruikers die zich aanmelden voor het developers kanaal, wat inhoudt dat ze gebruik maken van een experimentele versie van de browser, zullen vanaf nu betaald krijgen in Basic Attention Tokens (BAT). Dit is de native token van het platform. Brave legt uit:
Fase twee biedt tokenbeloningen aan gebruikers voor hun aandacht, en introduceert Brave’s anonymous-but-accountable campagne reports voor merken.
De CEO van het platform, Brendan Eich, verwacht dat gebruikers zo’n $5 per maand in BAT kunnen verdienen als ze besluiten mee te doen aan fase twee. Eich hoopt door internetadvertenties anders aan te pakken internet marketing te revolutioneren.
Zo heeft Brave Browser een functie waarmee een bezoeker fooi kan geven aan een website. Deze functie is op het moment echter alleen beschikbaar op pc, maar het plan is om later ook uit te breiden naar iOS en Android.
Brave blokkeert daarnaast standaard alle normale advertenties en trackers, wat een van de redenen is dat de browser sneller is dan de meeste andere browsers. Eich zei over de prestaties van zijn browser:
Het laadt pagina’s twee tot vier keer sneller dan andere smartphone-browsers en 1,4 keer sneller dan andere browsers voor pc’s.
De komende periode zullen we gaan zien of gebruikers de nieuwe functie veel gaan gebruiken. Uiteindelijke wil Brave toe naar een systeem waar publishers advertenties op websites kunnen plaatsen. 70% van de opbrengsten zullen dan naar publishers gaan, 15% naar de bezoekers en de laatste 15% naar Brave.