Albert Heijn, de bekendste en grootste supermarkt uit ons kikkerlandje, heeft prijsgegeven dat de keten haar supply chain van sinaasappelsap middels blockchain-technologie transparant gaat maken. Dit rapporteerde International Supermarket News gisteren op 21 september.
In samenwerking met leverancier Refresco, Europa’s grootste leverancier van frisdranken en fruitsappen, zal Albert Heijn het mogelijk maken voor de klant om middels een QR-code op de verpakking de afgelegde weg van de sinaasappelsap te ‘tracken’, van de sinaasappelgaard tot aan het schap in de winkel.
De informatie die door de klant kan worden opgevraagd geeft, naast dat het de herkomst weergeeft, ook inzicht in de kwaliteit, duurzaamheid en wanneer de sinaasappels geoogst zijn.
Commercieel directeur van Albert Heijn, Marit van Egmond laat weten dat het de volgende logische stap is in het tegemoetkomen van de klanten die met zorg hun producten uitkiezen:
Elke dag leveren we aan miljoenen klanten heerlijk eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijkheid. We willen een actieve bijdrage leveren aan de wensen van onze klanten, door producten gezonder te maken, voedselverspilling tegen te gaan en onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Transparantie in onze supply chain wordt daarmee steeds belangrijker.