Foto: hodim/Shutterstock
Betalingsgigant Mastercard gaat samenwerken met diverse grote spelers uit de crypto industrie, waaronder Ripple (XRP). Mastercard richt zich met deze samenwerking voornamelijk op de promotie van zogenaamde central bank digital currencies, of CBDC’s.
Mastercard en CBDC
Centrale banken over de hele wereld doen al jaren onderzoek naar verschillende manieren om hun fiatvaluta uit te geven in de vorm van digitaal geld. Het gaat dan om de eerdergenoemde CBDC’s, waarmee veel landen al volop experimenteren.
In een bericht op de website van Mastercard, dat is gepubliceerd op 17 augustus, meldt het betalingsbedrijf dat nog veel aandacht moet worden geschonken om het grote publiek te onderwijzen over deze vorm van digitale valuta. Zo zegt Varun Paul, directeur bij Fireblocks het volgende hierover:
“Ik zou zeggen dat er enorm veel gedaan moet worden om het publiek uit te leggen wat dit ding is, waarom het gebruikt zou moeten worden en wanneer het gebruikt zou moeten worden.”
Ripple en ConsenSys als partners
Het nieuwe team bestaat uit zeven bedrijven die al onderzoek doen naar CBDC’s. Het eerdergenoemde Ripple, bekend van de XRP munt, zet zich al sinds 2022 in voor CBDC’s. Ook ConsenSys wordt genoemd in de lijst met partners. Het toonaangevende Ethereum (ETH) softwarebedrijf is een marktleider op het gebied van blockchain-technologie en de ontwikkelaar van het bekende MetaMask, een online crypto wallet.
Een andere partner en grote speler in de ontwikkeling van CBDC’s is het bedrijf Fluency. Het eigen blockchainnetwerk Aureum van Fluency is “‘s werelds eerste netwerk voor digitale betalingen die in staat is om aan alle CBDC-gerelateerde vereisten te voldoen.”
Andere deelnemers zijn Idemia, gespecialiseerd in identiteitstechnologie en offline betalingen, Consult Hyperion, een onafhankelijk adviesbureau, Giesecke+Devrient, een Duitse drukkerij, en Fireblocks, een beveiligingsspecialist voor digitale activa.
De samenwerking van Mastercard met deze grote namen uit de Techindustrie is niet de eerste stap die wordt gezet in de digitalisering van onze economie. Het grote wereldwijde betalingsbedrijf heeft zich eerder ingelaten met crypto betaalkaarten en werkt al nauw samen met verschillende crypto-exchanges. Deze samenwerkingen hebben Mastercard in staat gesteld om crypto betaalkaarten aan te bieden in verschillende landen.