Ooit gehoord van het getal van Dunbar? Het houdt in dat je met niet meer dan 150 personen een sterke sociale band op kunt bouwen en kunt onderhouden. Dat klinkt misschien veel, maar nu sociale media doordrenkt is in ons leven is dat een stuk minder dan je wellicht voor ogen had. Het Nederlandse blockchainbedrijf AIOW houdt hier rekening mee.
De Engelse antropoloog Robin Dunbar kwam in 1993 met dit getal op de proppen. Officieel is het ongeveer 148 mensen, maar voor het gemak wordt vaak 150 aangehouden. Kennelijk maakt het niet uit hoe veel je hersenen ongeveer aankunnen, er zit namelijk maar 24 uur in een dag en al die mensen hebben op den duur wat tijd nodig. De wetenschapper bevestigde zijn bevindingen door onderzoek te doen naar prehistorische stammen, waar dezelfde harde grens aanwezig leek te zijn. Dat betekent dat de limiet al een flinke tijd in ons functioneren gegraveerd is.
Ook weten we dat het fenomeen de kop op steekt op de bestaande sociale mediaplatformen. Vaak zijn de contacten die we leggen niet meer dan een like of reactie geven op iemand die we eigenlijk amper meer kennen. Eigenlijk is het dus een façade die we intact houden omdat we onze contacten niet kwijt willen raken.
Als deze Dunbar-grens zo significant is, waarom hebben mensen tegenwoordig dan vaak honderden of zelfs duizenden volgers op ‘sociale’ media? Je kunt slechts 150 contacten onderhouden, dus waarom zou je dan iedereen even hoog op je sociale prioriteitenlijstje zetten? Bij het sociale medium van AIOW staat de grens juist op de voorgrond.
Op het platform kun je namelijk prioriteiten geven aan personen en groepen naar keuze. Dat is ook hard nodig voor sommigen onder ons; misschien zie je wel liever niet die vakantiefoto’s van je baas en bewaar je die liever voor bij het koffiezetapparaat, terwijl je juist meer aandacht aan je vrienden en familie wilt besteden.
AIOW gaat hiermee lijnrecht tegen bijvoorbeeld het algoritme van Facebook in, dat je alles voorschotelt wat maar binnenkomt. Het zou dus best kunnen dat je helemaal niet zit te wachten op de meldingen die boven komen drijven. Het kan dus ook anders, op een manier die je helpt om de contacten te onderhouden die je daadwerkelijk wílt houden. Samen veranderen we sociale media!