Foto: jorisvo/Shutterstock
De Europese Unie (EU) heeft aangekondigd dat het is begonnen met het classificeren van effecten die onder de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID) vallen, evenals de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) wetgeving.
De EU tracht een duidelijk kader te creëren voor de behandeling van zowel traditionele financiële instrumenten als crypto.
Ontwikkeling cryptoregulering binnen de EU
MiFID, in werking getreden in 2007, heeft tot doel de transparantie en integriteit van de financiële markten te bevorderen. Met de groeiende invloed van crypto in de financiële wereld heeft de EU erkend dat het noodzakelijk is om deze nieuwe categorieën van activa op te nemen in het regelgevende kader.
De European Securities and Markets Authority (ESMA) komt met een document om normen en richtlijnen op te stellen voor de implementatie van de MiCA regelgeving. De MiCa wet werd in 2022 aangenomen en richt zich nu op het categoriseren van crypto als financiële instrumenten zoals effecten.
De Europese toezichthouders maken gebruik van de term ‘reverse solicitation’ voor een potentiële klant die een bedrijf benadert voor crypto-gerelateerde diensten. Landen buiten de Europese Unie mogen volgens de MiCA-regeling enkel via dit mechanisme diensten aan klanten binnen de EU verlenen. Het rapport ligt dit toe:
“Derde landen mogen geen cliënten in de Europese Unie werven omdat ze niet gemachtigd zijn om Crypto Asset Service Provider (CASP) diensten in de Europese Unie te verlenen.”
Dit is alleen mogelijk wanneer klanten dit op eigen houtje initiëren: “tenzij de cliënt op eigen, exclusief initiatief contact opneemt met het bedrijf en de dienst aanvraagt, dan mag het derde land het verstrekken.”
Crypto-influencers onder de loep
De ESMA heeft laten weten deze ‘reverse solicitation’ alleen te zien als een beperkte uitzondering voor landen buiten de Europese Unie: “ESMA en nationale bevoegde autoriteiten zullen alle noodzakelijke maatregelen nemen om EU-gebaseerde beleggers en MiCA-conforme crypto-activadienstverleners actief te beschermen tegen ongerechtvaardigde inbreuken door niet-EU en niet-MiCA-conforme entiteiten”, zo laat het rapport weten.
De Europese Autoriteit voor effecten en markten stelt ook de regels voor crypto-influencers. Daar begon het 10 jaar geleden al mee op basis van de Markets in Financial Instruments Directive 2014 (MiFID II).
Deze richtlijnen zijn vergelijkbaar met de nieuwe regelgeving van de ESMA. Zo behoren de online banneradvertenties, sponsordeals en aanbevelingen door influencers en beroemdheden tot de directe wervingsmethoden die in de richtlijnen worden behandeld.