Foto: Shutterstock/T. Schneider
International Business Machines Corporation, beter bekend als IBM, helpt de Europese Unie (EU) met het realiseren van de digitale euro. IBM is een wereldwijd technologiebedrijf dat oplossingen biedt op het gebied van hardware, software en diensten voor informatietechnologie. 5 leden van de consultancytak van het bedrijf hebben een aantal optimalisaties voorgesteld voor de wetgeving omtrent een digitale euro. Hieronder lees je een kort overzicht van de belangrijkste voorstellen.
Flexibiliteit en standaardisatie
IBM’s eerste suggestie is om te bouwen op bestaande sporen. Hoewel dit punt al is opgenomen in het voorstel van de Europese Commissie, geloven de consultants dat er ruimte is voor verdere uitbreiding. Ze benadrukken dat hierin eenvoud en herkenbaarheid essentieel zijn wil de eerste acceptatie van de digitale euro realiteit worden.
IBM wijst daarnaast op het belang om de digitale euro op een dusdanige manier te ontwerpen dat deze voldoet aan de behoeften van tussenpersonen. De toekomstige structuur van de digitale euro moet een divers en meerlagig systeem van tussenpersonen kunnen accommoderen. Dit betekent dat het ontwerp van de digitale euro rekening moet houden met de verschillende partijen (tussenpersonen) die betrokken zijn bij financiële transacties, zoals banken, betalingsproviders of andere financiële dienstverleners.
Standaardisatie was volgens de consultants ook essentieel om integratie en concurrentie te bevorderen. Dit houdt in dat zogenaamde application programming interfaces (API’s)aan algemene regels moeten voldoen. Een API is een set van definities en protocollen die het mogelijk maakt voor softwaretoepassingen om met elkaar te communiceren.
Daarnaast adviseerde het technologiebedrijf dat blockchain technologie de meeste voordelen biedt voor het bijhouden van de ledger van de digitale euro. IBM merkte op dat andere distributed ledger technologieën (DLT) ook uitkomst kunnen bieden.
Digitale euro geleidelijk introduceren
Als laatst adviseren de consultants om geleidelijk de digitale euro te introduceren door middel van een sandbox omgeving en een minimal viable product (MVP). Er wordt aanbevolen om te beginnen met een minimaal levensvatbaar product voor een snellere marktintroductie en om een sandbox te gebruiken om de complexiteiten van de operationele omgeving van de digitale euro aan te pakken.
Dit is belangrijk om het product in een gecontroleerde setting te testen, feedback te ontvangen van gebruikers en om problemen vroegtijdig te identificeren en aan te passen.