De centrale bank van Thailand strat tegen het einde van 2022 een pilot naar de haalbaarheid van een eigen cryptocurrency. Hiermee willen ze de risico’s en voordelen beoordelen voor het ontwikkelen van beleid en het ontwerpen van een Central Bank Digital Currency (CBDC).
Consumenten worden betrokken bij CBDC
De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met de particuliere sector, en wordt toegevoegd aan een reeks eerdere studies van het CBDC-ontwikkelprogramma, aldus de centrale bank in een persbericht.
Naar eigen zeggen is de Thaise centrale bank ‘een van de eerste centrale banken die CBDC erkenden als een nieuwe financiële infrastructuur, met het potentieel om de kansen voor bedrijven en het grote publiek te vergroten om gemakkelijker en beter toegang te krijgen tot diverse financiële diensten tegen lagere kosten.’
Onderzoek CBDC kent twee delen
Het proefprogramma zal in twee delen worden opgesplitst:
- Een basistraject om het ontwerp van het systeem te beoordelen, waarbij ongeveer 10.000 gebruikers betalen voor goederen en diensten waarbij drie bedrijven betrokken zijn.
- Een innovatietraject om de ontwikkeling van nieuwe financiële diensten te vergemakkelijken.
Thailand zei vorig jaar dat een CBDC voor consumenten in de komende drie tot vijf jaar volledig kan worden geïmplementeerd. Daarnaast waarschuwt het land voor oplichters. Er zijn namelijk partijen actief die beweren CBDC-investeringen of -diensten voor consumenten te bieden.
90% centrale banken onderzoekt CBDC
Het komt niet als een verrassing dat de Thaise centrale bank dit onderzoek start. Uit onderzoek van de Bank of International Settlements blijkt dat maar liefst 90% van alle centrale banken CBDC’s onderzoekt, of er al mee bezig is.
Japanners lopen niet warm voor CBDC
Een onderzoek van een centrale bank naar CBDC’s leidt niet altijd tot opvolging. Zo startte Japan in 2021 met het testen van de technische haalbaarheid van een eigen digitale valuta en de tweede fase hiervan zou in april beginnen. Maar de Japanse centrale bank heeft besloten de plannen in de ijskast te zetten omdat het publiek er gewoon geen belangstelling voor heeft.
De Asia Times schreef op 20 juli dat een CBDC niet kan opboksen tegen de populariteit van creditcards, internetbankieren en e-geldbetalingstools.