Foto: Shutterstock/Marc Bruxelle
De Britse authoriteiten voeren de druk op crypto langzaam op nu de industrie snel groeit. De Financial Conduct Authority (FCA), de Britse financiële toezichthouder, gaat een campagne lanceren om jongeren te waarschuwen voor de risico’s van het investereing in crypto. “Steeds meer mensen zien investeren als een vorm van entertainment,” aldus de CEO van de toezichthouder.
Dat overheden niet heel erg blij zijn met crypto-netwerken die volledig buiten hun controle liggen en waarin enorme bedragen rondgaan, is niet zo gek. Toezichthouders proberen wel investeerders te beschermen en waarschuwen voor de gevaren die erbij komen kijken. Daarom komt de FCA nu met een campagne gericht op digitale kanalen.
Want daar schuilt vooral voor jongeren een groot gevaar. Het zijn namelijk vaak influencers die jongeren inderdaad weten te beïnvloeden en overhalen om ergens in te investeren, zo legt FCA CEO Nikhil Rathi:
“In het afgelopen jaar hebben we onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat bijna 2,5 miljoen mensen in het VK cryptoassets hadden gekocht. Uit analyses van dit jaar blijkt dat degenen die dit soort beleggen ‘probeerden’ jonger waren en, naar verhouding, waarschijnlijker afkomstig waren uit een etnische minderheid. Er zijn ook aanwijzingen dat, net als bij de GameStop-aflevering, meer mensen investeringen als entertainment zien – zich minder rationeel en emotioneler gedragen, aangespoord door anonieme en onverklaarbare influencers op sociale media.”
Daarom lanceert de FCA nu een campagne met een budget van £11 miljoen om jongeren te waarschuwen. Jongeren in het Verenigd Koninkrijk zijn overigens ook vaak geneigd om met geleend geld te investeren, wat de situatie nog nijpender maakt.
Uit dit onderzoek bleek bitcoin (BTC) het populairst te zijn. Meer dan een vijfde van de respondenten zei dat ze wel eens geïnvesteerd hadden in bitcoin. De helft van deze groep nam echter schulden aan om dit te doen: 23% gebruikte een creditcard, 17% deed dat met studieleningen en 16% met een andere type lening.