Onderzoeksbureau Greenwich Associates heeft onlangs een nieuw onderzoeksrapport uitgebracht over de adoptie van blockchain-technologie binnen het bedrijfsleven. Het bureau verzamelde hierbij reacties van meer dan 200 executives van bedrijven die op het moment blockchain en distributed ledger technologie (DLT) aan het integreren zijn.
De resultaten van het rapport waren enigszins ontmoedigend; zo gaven veel bedrijven aan dat de adoptie van DLT veel moeizamer verliep dan verwacht. De precieze reden hierachter was echter minder duidelijk gezien de oorzaken veelal inconsistent waren. Zulke oorzaken omvatten onder andere problemen met de schaalbaarheid, veiligheid, transactie vertrouwelijkheid, en de betalingen zelf.
Een interessante tegenstelling in het rapport was dat veel executives aangaven dat schaalbaarheid een groot probleem was (zo’n 42%), terwijl dit onder de blockchain-industrie CEOs maar zo’n 7% was. Volgens de auteur van het rapport, Richard Johnson, zijn hier twee hoofdoorzaken voor: (1) Veel blockchain bedrijven hebben een erg groot optimisme over hun technologie en (2) technologie tests worden vaak uitgevoerd in een demo-omgeving. Als gevolg hiervan zullen prestaties vaak tegenvallen wanneer de technologie wordt toegepast buiten de testomgeving.
Toch is Johnson optimistisch over de adoptie van DLT en haar toekomstig potentieel. Zo laat de auteur weten:
We zien dat vele firma’s erachter beginnen te komen hoe ze blockchain snel kunnen laten presteren en veel transacties per seconde kunnen behalen, en ik vind dat heel bemoedigend.
Echter laat het rapport ook zien dat het merendeel van de bedrijven die nu DLT testen het vooralsnog moeten implementeren. Dit komt voornamelijk omdat de transacties nog niet snel genoeg verlopen.
Een van de meest recente implementaties van blockchain-technologie is het op maandag aangekondigde IBM Food Trust. Food Trust zal middels blockchain-technologie volledige transparantie en traceerbaarheid van de voedsel supply chain bewerkstelligen. Het systeem is op dit moment al in gebruik bij vele Fast Moving Consumer Goods (FMCG) bedrijven, waaronder Nestlé, Unilever, Carrefour en Kroger.