Foto: Robert Way/Shutterstock
Nike is al een tijd druk bezig met crypto en blockchain. Zo is het al sinds 2021 te vinden in de metaverse, en sinds vorig jaar verkoopt het non-fungible tokens (NFT’s) op zijn eigen platform. Nu heeft de kledingmaker bekendgemaakt dat het veel meer gaat doen met crypto, namelijk door in de wereld van in-game items te stappen.
Nike erg actief met NFT’s
De sportmodegigant heeft een compleet blockchain-initiatief genaamd .SWQOSH, waarmee het onder andere NFT-versies van populaire sneakers onder de mensen brengt. Niet veel later heeft het dit project uitgebreid met nieuwe sneakers, die elk een NFC-chip (Near-Field Communication) in zich hebben. De NFT die hieraan gekoppeld is, is niet alleen een digitale versie van de schoen, maar ook een eigendomsbewijs.
Het bedrijf is ook al bezig in de wereld van videogames. Het vormt een onderdeel van Nike’s metaverse-initiatief. Ook hebben Nike en game-ontwikkelaar Epic Games virtuele versies gemaakt van Air Max-sneakers en deze in de metaverse geplaatst. Je vindt bepaalde schoenen inmiddels zelfs in EA Sports-games. Bovendien zijn de NFT’s niet uitsluitend voor de show, je kunt ze namelijk ook dragen in games.
De fabrikant is niet de enige die veel ziet in de combinatie gaming en crypto. 40% van de gamingindustrie zegt in 2024 in blockchain te willen stappen, volgens onderzoek.
Nike zet grote stap in gamingsector
Hier wil het vanaf nu veel meer op inzetten, zo blijkt uit een blogpost van .SWOOSH. Het initiatief moet leiden tot een compleet nieuwe lijn van virtuele producten onder de noemer Nike In-Game Wearables. Dit zijn dus geen eigendomsbewijzen van fysieke schoenen, maar digitale schoenen die je in games kunt dragen.
Als je in de toekomst digitale schoenen koopt, dan kun je er ook fysieke schoenen mee verdienen. Je hoeft je bovendien niet druk te maken omtrent hardware wallets en private keys, de NFT’s sla je namelijk op in je Nike-account. Dat koppel je vervolgens aan games. .SWOOSH zegt later dit jaar met meer details te komen.