Foto: A. Solano/Shutterstock
Het hele internet spotte met Meta, toen CEO Mark Zuckerberg een eerste blik onthulde op de het metaverse platform Horizon Worlds. De graphics van dit multi-miljard dollar kostende “gokje” vielen absoluut niet in de smaak.
Zuckerberg reageerde hierop en beweerde dat Horizon “tot veel meer in staat is” en “snel verbetert”.
Mislukte selfie ging viraal
Begin september haastte Mark Zuckerberg zich naar een Meta-lab in Pittsburgh. Hij ging voor meer dan 100 camera’s zitten en bereidde zich voor om het ongelijk van de metaverse-critici te bewijzen.
De fotoshoot was bedoeld om een meer realistische avatar te genereren naar het evenbeeld van de Meta-topman. Dit omdat hij wilde aantonen dat zijn investering van 10 miljard dollar per jaar in een metaverse omgeving, geen flop was.
Zelfs Meta team maakt geen gebruik van het platform
Het blijkt nu dat zelfs de Meta-medewerkers die werken aan die verbeteringen het platform niet heel hoog hebben zitten.
“Voor velen van ons geldt dat we niet zo veel tijd doorbrengen in Horizon en onze dogfooding dashboards laten dat vrij duidelijk zien,” schreef Meta’s VP van Metaverse Vishal Shah op 15 september aan medewerkers.
“Waarom is dat zo? Waarom houden we niet zo van het product dat we hebben gebouwd dat we het altijd gebruiken? De eenvoudige waarheid is, als wij er niet van houden, hoe kunnen we dan verwachten dat onze gebruikers ervan houden?”
Volgens interne bedrijfsmemo’s die door The Verge zijn verkregen, wordt het team herhaaldelijk bestraft door de afdelingsleiding. Ze gebruiken het platform zelden, ondanks herhaalde bevelen om dat zowel op het werk als thuis te doen.
Quality lockdown
Uit verdere memo’s blijkt dat het Horizon Worlds-team de opdracht heeft gekregen om de rest van het jaar in een “quality lockdown” te blijven. Met zal de aanhoudende problemen met het uiterlijk en de functionaliteit van het platform aan moeten pakken.
Meta zei in een verklaring dat het bedrijf “ervan overtuigd is dat de metaverse de toekomst van computergebruik is en dat het om mensen heen gebouwd moet worden”.
“Natuurlijk zijn we altijd bezig met kwaliteitsverbeteringen en handelen we naar aanleiding van de feedback van onze gemeenschap van makers. Dit is een meerjarige reis, en we blijven wat we bouwen beter maken.”
Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is vaker in het crypto nieuws. Zo kunnen gebruikers nu een crypto-wallet gebruiken op Facebook en Instagram, om non-fungible tokens (NFT) op de platformen te kunnen delen.