Foto: Natee Meepian / Shutterstock.com
In september 2022 kon je in het Ethereum nieuws lezen dat Starbucks, de beroemde internationale koffiehuisketen uit de Verenigde Staten, een samenwerking had gesloten met Polygon (MATIC) voor de lancering van een web3 initiatief genaamd ‘Starbucks Odyssey’. Drie maanden later werd de beta-versie van Starbucks Odyssey gelanceerd en het blijkt dat de vroege vogels mooie winsten hebben gemaakt op hun non-fungible tokens (NFT’s).
Wat is het web3 initiatief van Starbucks?
Met Starbucks Odyssey kunnen leden deelnemen aan zogenaamde ‘journeys’: een reeks van online activiteiten zoals het spelen van Starbucks-gerelateerde interactieve games of het testen van je koffiekennis. Hiermee kunnen punten worden verdiend die kunnen leiden tot het ontgrendelen van digitale postzegels in de vorm van een NFT. Aankopen bij Starbucks kunnen bovendien ook punten opleveren. De NFT’s kunnen echter ook aangekocht worden via een eigen marktplaats. Men heeft geen crypto nodig om zo’n digitale postzegel te kunnen kopen.
De NFT’s worden uiteraard vastgelegd op de blockchain van Polygon, een zogeheten layer-2 schalingsnetwerk voor Ethereum (ETH). De NFT’s bieden toegang tot exclusieve voordelen en ervaringen.
Populariteit Starbucks NFT’s
Sinds de bèta-lancering in december zijn er in totaal 260 verkopen gedaan op de secundaire marktplaats Nifty Gateway, met een totaal volume van meer dan $143.000. Dat relatief lage aantal was te verwachten, aangezien slechts een beperkt aantal gebruikers van de wachtlijst waren toegelaten. De beroemde koffiehuisketen heeft in totaal slechts vier NFT-collecties gelanceerd.
Verassend genoeg is de floor price van ‘’Holiday Cheer Edition 1 Stamp’’ iets meer dan $2.000 op het moment van schrijven. Deze NFT-collectie is al goed voor 80% van het totale NFT-volume dat tot nu toe is verhandeld.
Er zijn slechts 5.000 exemplaren uitgebracht van deze collectie. Het werd gratis weggegeven aan leden die genoeg journeys hadden voltooid én een cadeaubon kochten als vakantie cadeau. Deze leden kunnen nu hun NFT dus met een lekkere winst verkopen.
De drie andere collecties zijn daarentegen iets minder in trek en hebben bodemprijzen variërend van $69 tot $285.