Foto: PixieMe / Shutterstock.com
Ook YouTube gaat zich wellicht wagen aan blockchain-technologie, Web3, non-fungible tokens (NFT) en de ‘metaverse.’ In een blogartikel, gepubliceerd op 10 februari, is het enorme online mediaplatform van Google zeer positief over deze opkomende technologieën.
Over Web3, blockchain en NFT
“Web3 biedt nieuwe mogelijkheden voor makers. We geloven dat nieuwe technologieën zoals blockchain en NFT’s makers in staat kunnen stellen diepere relaties op te bouwen met hun fans. Samen zullen ze in staat zijn om te werken aan nieuwe projecten en geld te verdienen op manieren die voorheen niet mogelijk waren.”
Aldus Neal Mohan, chief product officer van YouTube. Mohan spreekt verder over potentiele applicaties voor YouTube die deze opkomende technologieën mogelijk kunnen maken. Hij noemt als voorbeeld de mogelijkheid voor fans om op een verifieerbare wijze hun eigen content te bezitten, waaronder video’s, foto’s, kunst en “zelfs ervaringen van hun favoriete makers.”
“Er komt veel kijken om ervoor te zorgen dat we deze nieuwe technologieën op verantwoorde wijze benaderen, maar we denken dat er ook een ongelooflijk potentieel is.”
Over de Metaverse
Ten slotte meldt Mohan dat YouTube ook “groots” nadenkt over de metaverse. Hij vertelt dat de eerste impact die we kunnen verwachten op gaming zal zijn. Hij zegt dat het nog vroeg is, maar dat YouTube werkt om meer interactie in games te brengen om ze “levendiger te laten voelen.”
Mocht YouTube daadwerkelijk deze technologie omarmen, dan zou dat een grote boost kunnen geven aan de markt. YouTube is namelijk een van de grootste platformen in de wereld met meer dan 2 miljard aan actieve gebruikers.
Langzamerhand zien we steeds meer grote namen deze nieuwe wereld instappen. Zo was vanochtend nog op Crypto Insiders te lezen over McDonald’s, die maar liefst 10 handelsmerken aan heeft gevraagd omtrent de metaverse, Web3 en NFT.