Foto: Natee Meepian / Shutterstock.com
Eerder kon je in het Ethereum nieuws lezen dat Starbucks, de bekende Amerikaanse koffieketen, een samenwerking had gesloten met Polygon (MATIC) voor een web 3.0 iniatief genaamd ‘Starbucks Odyssey’. Op 8 december maakte de CEO van Polygon Studios bekend dat beta-versie van Starbucks Odyssey live is.
https://twitter.com/Fwiz/status/1600967863673577472
Starbucks is niet de enige grote naam in het lijstje van samenwerkingen van de layer-2 schalingsnetwerk voor Ethereum (ETH). Zo heeft Polygon dit jaar ook samenwerkingen gesloten met grote bedrijven als Disney en Meta.
Starbucks Odyssey
Starbucks oddyssey leden kunnen deelnemen aan zogenaamde ‘journeys’. Dit is een reeks van online activiteiten zoals het spelen van Starbucks-gerelateerde interactieve games, het testen van je koffiekennis en zelfs het participeren in een virtuele tour van de coffee farm ‘Hacienda Alsacia’ in Costa Rica.
Leden worden vervolgens beloond met een digitale postzegel in de vorm van een non-fungible token (NFT). Deze NFT’s kunnen ook gekocht worden via een nieuwe marktplaats ingebouwd in de app van Starbucks Oddyssey. Er zal een beperkte hoeveelheid NFT’s beschikbaar zijn en men heeft geen cryptocurrencies nodig om deze te kunnen kopen. Vanzelfsprekend zullen de NFT’s gemint worden op de blockchain van Polygon.
Elke NFT zal een bepaalde waarde hebben in punten die wordt gebaseerd op de zeldzaamheid van de NFT. Deze punten kunnen vervolgens ingeruild worden voor exclusieve voordelen en ervaringen. Er zullen drie ´levels´ zijn waarin de voordelen onder te verdelen zijn en een reis naar Hacienda Alsacia is zonder twijfel het absolute hoogtepunt.
De eerste NFT-collectie is geïnspireerd door de rijke historie en klassieke designs van Starbucks. Binnenkort zullen de leden toegang krijgen tot de NFT-marktplaats waar de digitale postzegels verhandeld kunnen worden.
Web3 initiatief focust op jongeren
Enkele maanden geleden kon je lezen dat Starbucks Oddyssey zich met name richt op de jongere generaties:
‘’We willen niet in een business zitten waar onze klantenbasis vergrijst en waar we een minder relevante situatie hebben met jongere mensen. Starbucks is nog nooit, in onze geschiedenis, relevanter geweest dan we vandaag zijn voor Gen Z.”