Foto: PixieMe / Shutterstock.com
Het grootste muziek-streaming platform ter wereld, Spotify, gaat binnenkort artiesten in staat stellen om op het platform non-fungible tokens (NFT) aan te bieden. Eerst zal het gaan om een testfase waar slechts een beperkt aantal Amerikaanse gebruikers toegang krijgt tot deze nieuwe functionaliteiten. Als alles naar behoren werkt, dan zullen de functies voor een breder publiek beschikbaar worden.
Spotify en NFT’s
Eerder deze maand werd bekend dat Spotify niet achter zal blijven in de race van grote tech-bedrijven om in zee te gaan met NFT technologie en Web3. Op 3 mei werd het zogeheten ‘Spotify Island’ gelanceerd in de metaverse van Roblox. Nu komt daar een pilot bij waarbij enkele artiesten, waaronder Steve Aoki, NFT’s op het Spotify platform zullen gaan uitproberen, dat meldde Music Alley afgelopen vrijdag.
Spotify zal echter niet zelf met een NFT marktplaats komen. De koop en verkoop van NFT’s die worden aangeboden door artiesten zal via een externe partij verlopen. Spotify heeft al bekend gemaakt dat zij niet een deel van het verkoopbedrag van de NFT’s als fee zullen opstrijken.
Naast de testfase die van start zal gaan, is het bedrijf ook actief aan het onderzoeken hoe het sentiment jegens NFT’s is onder de Spotify gemeenschap. Gebruikers hebben namelijk gemeld Spotify ook enquêtes uitstuurt en sommige mensen zelfs een vergoeding aanbiedt voor chats met teamleden over de houding van gebruikers ten opzichte van NFT’s en web3. De vragen, die op Twitter zijn gedeeld, vragen onder meer naar het sentiment, crypto-gerelateerde aankopen en waarom mensen NFT’s kochten.
NFT adoptie
Spotify is slechts het laatste voorbeeld van een reus binnen de tech sector die klaarblijkelijk de NFT en crypto industrie begint te omarmen. Onder meer grote gaming bedrijven zoals Electronic Arts, Square Enix en Ubisoft hebben bijvoorbeeld eerder al concrete stappen genomen om hun bedrijfsvoering met NFT technologie te integreren.
Zelfs Meta, voorheen bekend als Facebook, is op weg om NFT’s functionaliteiten te bieden aan gebruikers op Instagram en wellicht in de toekomst ook Facebook. De trend van adoptie waar we ons op dit moment in bevinden is daarom eigenlijk niets minder dan bijzonder te noemen.