De Amerikaanse mediagigant Sony Music Entertainment lijkt op het punt te staan om met beide benen de wereld van crypto binnen te treden. Het bedrijf heeft namelijk bekend gemaakt dat het plannen heeft om non-fungible tokens (NFT) te gebruiken. Een merkaanvraag vanuit Sony Music bevestigt dat het bedrijf NFT-technologie wil toepassen binnen de muziekindustrie.
NFT’s en muziek
Sony Music diende op 30 augustus een aanvraag voor een handelsmerk bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO) in, die dinsdag door advocaat Mike Kondoudis werd gedeeld. De aanvraag heeft betrekking op “audio- en video-opnamen met live muziekuitvoeringen die door NFT’s zijn geverifieerd.”
#SonyMusic has filed a trademark application for the Columbia Records logo claiming plans to use it for:
▶️ NFT Backed Media
▶️ Music + Podcast Production
▶️ Artist Management + Music distribution services
..and more!#NFTs #Metaverse #Web3 #Columbiarecords #Pop #Rock #Hiphop pic.twitter.com/xY7kRMgo1m— Mike Kondoudis (@KondoudisLaw) September 6, 2022
Hoe de plannen van Sony Music er precies uit gaan zien is op dit moment nog onbekend. Desalniettemin is het een feit dat het bedrijf actief bezig is met plannen om NFT-technologie binnen de bedrijfsvoering te gebruiken.
Op dit moment wordt NFT-technologie voornamelijk gebruikt voor digitale kunst. Echter, de muziekindustrie is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van een sector waar NFT’s ook perfect passen. Liedjes, albums en zelfs albumcovers kunnen allemaal in de vorm van NFT’s worden uitgegeven. Vorig jaar kwam de band Kings of Leon bijvoorbeeld al met hun eerste NFT-album.
Als je goed kijkt naar wat NFT’s allemaal wel niet mogelijk maken, lijken NFT’s bij uitstek geschikt om een grote rol te spelen in de toekomst van de muziekindustrie.
Adoptie van NFT’s
Dat Sony Music als een van de grootste spelers binnen de muziekindustrie nu dan ook stappen neemt om in ieder geval te experimenteren met NFT’s, is niet bepaald een grote verrassing. Eerder dit jaar werd ook al bekend dat Sony Music miljoenen had geïnvesteerd in MakersPlace, een NFT-marktplaats dit zich volledig op digitale kunst richt.
Beetje bij beetje worden NFT’s en de Metaverse in het algemeen langzaam steeds prominenter in de muziek- en entertainment industrie. De tijd zal uitwijzen hoe dit er allemaal precies uit gaat zien.