Foto: Tada Images / Shutterstock.com
Eind vorig jaar kon je in het NFT nieuws lezen dat Nike een eigen platform voor non-fungible tokens (NFT’s) zou gaan lanceren, genaamd ‘.Swoosh’. Nu, maanden na de lancering van .Swoosh, heeft het bekendgemaakt dat het zijn eerste NFT collectie hierop gaat lanceren.
Wat houdt deze NFT collectie in?
De collectie, genaamd ‘Our Force 1 (OF1)’, zal bestaan uit virtuele sneaker NFT’s op de blockchain van Polygon (MATIC) die zijn ontworpen als eerbetoon aan de iconische Nike Air Force 1 sneaker van 41 jaar geleden. Er zullen twee typen beschikbaar zijn als onderdeel van de lancering: Classic Remix-sneakerboxen, die virtuele Air Force 1-schoenen bevatten die tussen 1982 en 2007 zijn uitgebracht, en New Wave-boxen met paren die in 2007 en later zijn ontworpen.
Old sole, new story.
The #OurForce1 collection features digital renditions of AF1s past, present and future built for the next generation.
Nike’s first-ever virtual collection is inspired by the AF1 Low, a classic style remixed hundreds of times since it dropped in ‘82. pic.twitter.com/dlq65VNeAb
— .SWOOSH (@dotSWOOSH) April 17, 2023
Verspreid over de Classic Remix-boxen zal tevens een niet nader genoemd aantal meer unieke, aangepaste AF1’s met een ‘’nostalgische twist’’ zijn. Evenzo zullen de new-Wave-boxen aangepaste, expressieve AF1’s met een meer ‘’futuristische draai’’ bevatten.
Alle virtuele sneakerboxen kosten $19,82, verwijzend naar het jaar van het debuut van de Air Force 1. Nike accepteert echter geen betalingen in crypto voor de NFT’s.
Vandaag zal Nike beginnen met het airdroppen van virtuele AF1-posters – die uiteindelijk toegang geven tot een OF1-box NFT – naar willekeurig geselecteerde .Swoosh-leden. De gelukkigen kunnen op 8 mei beginnen met het minten van OF1-boxen. Twee dagen later, op 10 mei, kan de hele community de boxen aanschaffen.
De NFT’s zullen in de nabije toekomst extra utility bieden voor alle holders, waaronder toegang tot exclusieve fysieke producten en ervaringen.
Grote bedrijven in NFT wereld
Enorme merken die hun loyale klanten voorzien van NFT’s: het lijkt steeds populairder te worden. Vorige week kon je nog lezen dat de directe concurrent van Nike, Adidas, de laatste fase van zijn ‘Into The Metaverse’ initiatief had aangekondigd met de introductie van zijn ‘ALTS’ NFT’s op het Ethereum (ETH) netwerk.
De lancering van Nike lijkt te zijn ontworpen om prioriteit te geven aan participatie van de community. Er lijkt namelijk geen vaste limiet te zijn voor het aantal NFT’s dat gemint kunnen worden. Met de relatief lage prijs zal de collectie dan ook erg toegankelijk zijn voor velen binnen de gemeenschap.