Pricewaterhousecoopers, ook wel bekend als PwC, is een van de grootste accounting bedrijven ter wereld en om die reden is het enorm invloedrijk. Onlangs heeft PwC een rapport naar buiten gebracht over de toekomst van de sport industrie. Opmerkelijk is dat PwC aangeeft dat zij er vanuit gaan dat non-fungible tokens (NFT) een grote rol zullen spelen hierin. Het rapport somt drie belangrijke gebruiksscenario’s voor NFT’s op en hun waarschijnlijkheid om de toekomst van sport vorm te geven.
NFT en sport
Allereerst zullen sportorganisaties in grote getalen NFT’s gebruiken als verzamelitem. Dit is uiteraard de meest bekende use case van NFT’s op het moment en het is volgens PwC waarschijnlijk dat bijvoorbeeld sportclubs dergelijke NFT’s zullen gaan uitgeven. Vandaag de dag hebben uiteraard al redelijk veel sportorganisaties NFT collecties gelanceerd
Een andere interessante use case voor NFT’s binnen de sport industrie is de uitgifte van seizoenskaarten of standaard tickets. De ‘tokenisatie’ van tickets zal volgens PwC ervoor zorgen dat de ervaring van fans tot een hoger niveau wordt getild.
Uiteraard kunnen NFT’s er ook voor zorgen dat fans toegang krijgen tot bepaalde virtuele omgevingen. Een goed voorbeeld hiervan is het bijwonen van een wedstrijd in een dergelijke virtuele omgeving. Op deze manier kunnen fans die niet in staat zijn het sportevenement fysiek bij te wonen toch de kans krijgen om op een bepaalde manier aanwezig te zijn.
Adoptie zet voort
Deze trend van adoptie is al langere tijd in gang gezet door sportorganisaties. Veel van de grootste en bekendste sportclubs in de wereld hebben NFT’s al op de een of andere manier omarmd. Manchester City, een van de zwaargewichten van de voetbalwereld vandaag de dag, heeft eerder dit jaar aangekondigd dat zij het allereerste virtuele stadion aan het bouwen zijn in de metaverse.
Volgens PwC zijn dergelijke voorbeelden slechts het begin van een ware revolutie. De meeste grote sportclubs zullen haast genoodzaakt zijn om in zee te gaan met NFT technologie om financieel competitief te blijven. Wel moeten clubs en andere organisaties hiervoor natuurlijk flink investeren in nieuwe technologieën.