Foto: AlpakaVideo/Shutterstock
Non-fungible tokens (NFT’s) zijn een enorm slachtoffer gebleken van de huidige berenmarkt. De daling in de koers van bitcoin en alle andere cryptocurrencies heeft de hype van de digitale kunstwerken en verzamelitems volledig weggespoeld. Vorig jaar werden er dagelijks voor astronomische bedragen aan NFT’s verhandeld, maar inmiddels is het een lange, donkere en koude winter.
NFT winter
Eerder kon je in het NFT nieuws lezen dat de ‘NFT winter’ steeds kouder werd door het alsmaar dalende handelsvolume. Zo was het totale handelsvolume van non-fungible tokens op Ethereum (ETH) in oktober $518 miljoen, terwijl een maand eerder dit nog $687 miljoen was.
In het tweede kwartaal was het handelsvolume van non-fungible tokens met 40% gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. Dit was een flinke daling, maar deze maanden stonden in het teken van veel onrust op de algehele crypto-markt. In mei begon het drama op de markt met de verbazingwekkende ondergang van Terra (LUNA) en de UST stablecoin. Ongeveer een maand later steeg de onrust nog verder doordat crypto-leenplatform Celsius de opnames op het platform had gestaakt.
In november was het stokje doorgegeven aan FTX wat ten onder ging en veel chaos op de markt had veroorzaakt. Dit heeft logischerwijs de verkoop van non-fungible tokens niet ten goede gedaan: de handelsactiviteit is namelijk sinds juli 2021 niet meer zo laag geweest, volgens data van Dappradar. Op dat moment was OpenSea nog de enige grote beschikbare handelsplaats.
In november daalde het handelsvolume op OpenSea van $226 miljoen naar slechts $174 miljoen. De enige grote NFT-marktplaatsen die in deze maand een stijging in handelsvolume hebben doorgemaakt waren Magic Eden en Blur.
WK voetbal NFT’s
Het wereldkampioenschap voetbal in Qatar heeft tot de lancering van verschillende collecties geleid. Zo had Visa, de wereldwijde betalingsverwerker, een samenwerking gesloten met Crypto.com om een NFT-veiling te lanceren van iconische goals van legendarische voetbalspelers op een WK. Daarnaast wilde Coca Cola ook van de gelegenheid gebruik maken door ook met Crypto.com samen te werken en non-fungible tokens te lanceren ter ere van het voetbalfestijn in Qatar.