Foto: ilikeyellow/Shutterstock
Non-fungible tokens (NFT) zijn unieke digitale tokens waar allerlei dingen aan gekoppeld kunnen worden. Denk aan digitale kunst, digitale kleding en nog veel meer. Ook kunnen NFT’s zodanig worden geprogrammeerd dat de originele maker royalties ontvangt elke keer dat een NFT wordt verkocht. Uit een recent rapport van Galaxy Digital blijkt dat dit een flinke markt is geworden.
$1,8 miljard in royalties voor NFT uitgevers
Uit het rapport blijkt dat er tot nu toe in totaal $1,8 miljard aan royalties is verdiend door uitgevers van bekende op Ethereum (ETH) gebaseerde NFT’s. Veruit de grootste ontvanger was de maker van de Bored Ape Yacht Club-collectie. Yuga Labs ontving meer dan $147 miljoen.
Verder blijkt dat slechts 10 partijen 27% van alle royalties ontvangen. Onder de grote verdieners zijn namen als Nike met $91,6 miljoen, Adidas en Gucci te vinden. Voor de laatste twee genoemde partijen waren de NFT royalties echter maar kleine inkomstenbronnen.
Wel of geen NFT royalties?
Op dit moment is er een discussie gaande over de vraag of platforms wel royalties zouden moeten rekenen. In het rapport stellen de onderzoekers over de situatie:
“Afgezien van individuele makers, lopen grote merken zoals Nike, Gucci en Adidas ook tientallen miljoenen dollars aan potentiële inkomsten mis als royalties niet langer worden afgedwongen. We verwachten dat deze enorme legacy-instellingen en makers van NFT’s hard zullen vechten om hun royalty-gestuurde inkomstenstromen van op Ethereum gebaseerde NFT-collecties te behouden.”
Ondanks dat het dus voor kopers misschien niet ideaal is dat er een extra bedrag bijkomt, is het voor de uitgevers een belangrijke inkomstenbron. Het is dan ook de verwachting dat de grote namen flinke tegenstand zullen laten merken als marktplaatsen als OpenSea de structuur in de ban zouden doen.
De afgelopen dagen waren er weer een aantal grote ontwikkelingen in het NFT nieuws. De grote marktplaats Rarible bracht bijvoorbeeld een grote update uit. Met de update wil het kopers de beste prijs bieden die beschikbaar is op verschillende markten.