Foto: Sergei Elagin/Shutterstock
Of je er nou een voorstander van bent of niet, vermoedelijk heb je wel van de ‘metaverse’ gehoord. Het is misschien wel één van de meest controversiële onderwerpen van het jaar. Het concept heeft de potentie om de wereld totaal op zijn kop te zetten, maar dan moet het wel goed uitgevoerd worden. Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming, snapt waarom veel gamers het maar niets vinden.
Gamers al jaren bekend met metaverse
In een interview met Bloomberg heeft Spencer het over een groot aantal aan gaming gerelateerde onderwerpen. Ook de metaverse kwam aan bod. Wellicht ben je als gamer erg sceptisch over de metaverse. Spencer snapt dit wel, omdat veel van de aspecten van de metaverse eigenlijk al een paar decennia bekend zijn voor gamers.
Veel (online) games zijn namelijk al een soort metaverse. Je hebt een avatar, en in online games kun je interactie aangaan met andere gamers. Vaak kan dat zelfs met verbale communicatie. Een metaverse is voor hen dus niets nieuws, maar de context en de implementatie ervan zijn dat wel. In de toekomst zou dit namelijk een standaard manier van communiceren kunnen worden, ook buiten games om.
NFT’s in games mogen niet misbruikt worden
Spencer heeft het ook over non-fungible tokens, of NFT’s, en play-to-earn verdienmodellen. NFT’s kunnen bijvoorbeeld worden geïntegreerd in games, zodat in-game items zoals je avatar of items uit lootboxes waarde kunnen krijgen. Met dit soort aspecten kun je games een play-to-earn verdienmodel geven. Spelers kunnen dan bijvoorbeeld crypto verdienen in een spel en deze omruilen voor echt geld.
Dit concept bestaat eigenlijk ook al. Er zijn namelijk al spellen die gamers items laten verdienen en deze door laten verkopen voor ‘echt’ geld.
Maar Spencer is hier sceptisch over. Hij voorziet dat gamers hierdoor gebruikt kunnen worden als werkkrachten, en hij wil niet dat gamers in de toekomst worden uitgebuit. Om dit te voorkomen heeft Microsoft-dochterbedrijf Mojang Studios het in juli verboden gemaakt om NFT’s te maken van creaties in het spel Minecraft.
Minder exclusieve games in de toekomst
Ook denkt hij dat er in de toekomst steeds minder games zullen zijn die exclusief op één bepaald platform verschijnen. Voor Microsoft is het binnenhalen van zijn dit soort games een belangrijke tactiek, omdat het dan mogelijk veel klanten aantrekt. Maar Spencer denkt dat de groei van de industrie belangrijker is, en minder exclusieve games is daarvoor een handige tactiek.
https://www.youtube.com/watch?v=0T4WQ23NgtU