Foto: Shutterstock/Jaggat Rashidi
Steeds meer grote bedrijven beginnen de mogelijkheden in te zien die non-fungible tokens (NFT’s) te bieden hebben. Een nieuwe manier van interactie en een groeiende betrokkenheid met de klanten trekt veel bedrijven tot de nieuwe NFT-wereld. Een van de grootste en meest prestigieuze automerken ter wereld, Mercedes-Benz, heeft inmiddels bekend gemaakt dat het binnenkort zijn eigen NFT collectie uit zal brengen. Ook liet het in de aankondiging weten dat er een Nederlands tintje verbonden zit aan de lancering.
Mercedes-Benz stapt NFT wereld in
Eerder deze maand introduceerde de Duitse grootmacht binnen de autowereld zijn Web3 tak genaamd ‘Mercedes-Benz NXT’. De lancering van Mercedes-Benz NXT markeert een toewijding aan het opbouwen van een toegewijde aanwezigheid binnen de Web3-gemeenschap en zal met gebruik van de blockchain de focus leggen op digitale verzamelobjecten en virtuele ervaringen.
Volgens een reeks tweets is Mercedes-Benz NXT van plan om drie ‘kern’-collecties uit te brengen, ontwikkeld en beheerd door de creatieve studio 0xNXT, waarvan de eerste binnenkort op de planning staat. Daarnaast wil het ook satelliet- en perifere projecten opnemen in zijn NFT-ecosysteem.
NFT collectie in samenwerking met Nederlandse kunstenaar
De allereerste collectie, genaamd ‘Maschine’, bestaat uit 1.000 unieke op Ethereum (ETH)-gebaseerde tokens en speelt in op thema’s als snelheid en perceptie. De collectie is tot stand gekomen middels een samenwerking met de digitale kunstorganisatie Fingerprints DAO en de Nederlandse kunstenaar Harm van den Dorpel.
1/ We can finally announce our inaugural core collection, co-created with generative artist @harmvddorpel and art collectors @FingerprintsDAO. We’re excited to work with giants in this space and would like to share what “Maschine” is all about 🧵 pic.twitter.com/9iOFUxefpr
— Mercedes-Benz NXT (@MercedesBenzNXT) May 30, 2023
De verkoop opent op 7 juni als een zogenoemde ‘Dutch auction’. Dit is een type veiling waarbij er begonnen wordt met een hoge startprijs die vervolgens na een bepaalde periode stapsgewijs wordt verlaagd.
Van den Dorpel loopt sinds 2015 voorop op het gebied van op blockchain gebaseerde kunst. Hij gebruikt vaak generatieve technieken om werken te creëren die voortdurend evolueren en veranderen.
Van den Dorpel zei het volgende over de samenwerking met Mercedes-Benz:
‘’Het was een eer om voor deze drop gevraagd te worden en het vertrouwen te krijgen om een echt generatief kunstwerk te maken. De technische kenmerken van de blockchain hebben bijgedragen aan het consolideren van het vloeiende karakter van digitale kunst in al zijn variaties, in termen van eigendom, herkomst en conservering.’’