Foto: Vytautas Kielaitis/Shutterstock.com
McDonald’s, de enorme Amerikaanse fastfoodketen, stapt waarschijnlijk ook de beruchte ‘metaverse’ in. Het bedrijf heeft namelijk meerdere handelsmerken aangevraagd die verbonden zijn aan deze virtuele wereld. Advocaat Josh Gerben was de eerste die hier op 9 februari melding van deed:
McDonald’s is headed to the metaverse.
The company has filed 10 (TEN!) trademark applications indicating it plans to offer “a virtual restaurant featuring actual and virtual goods” and “operating a virtual restaurant featuring home delivery.”#Mcdonalds #Metaverse pic.twitter.com/J9pK7EK9nl
— Josh Gerben (@JoshGerben) February 9, 2022
Het gaat om maar liefst 10 verschillende aanvragen die McDonald’s heeft ingediend. De aanvragen bevatten plannen voor “een virtueel restaurant met echte en virtuele goederen” en “het exploiteren van een virtueel restaurant met thuisbezorging,” meldt Gerben.
De meeste aanvragen bevatten naast verwijzingen naar een virtueel restaurant ook verwijzing naar virtuele items. Volgens een van de aanvragen gaat McDonalds ook mediabestanden aanbieden in de vorm van video’s, audio, kunst en zelfs non-fungible tokens (NFT).
Vooral het McCafe merk komt regelmatig terug in de aanvragen. Mensen vragen zich af of McCafe de naam wordt van deze virtuele wereld van McDonald’s. Het fastfoodbedrijf wil volgens de aanvragen het McCafe merk wellicht gebruiken voor virtuele concerten en andere virtuele evenementen.
Steeds meer grote bedrijven stappen metaverse in
Veel grote merken wagen zich de laatste tijd aan de metaverse, waaronder Disney, Nike, Adidas, Walmart en meer. Volgens een recent onderzoek zal de metaverse tegen 2026 niet meer weg te denken zijn. Gerben zegt hierover tegen Forbes het volgende:
“Als je ziet dat deze kritieke massa van grote bedrijven zoveel nieuwe handelsmerkaanvragen indienen, is het heel duidelijk dat dit eraan komt. Ik denk dat je binnen de komende 12 maanden elk merk dat je maar kunt bedenken deze aanvragen zult zien indienen. Ik denk niet dat iemand de volgende Blockbuster wil zijn en een nieuwe technologie die eraan komt gewoon volledig wil negeren.”
De recente dip in de koers van bitcoin (BTC) en andere cryptocurrencies ontging ook McDonald’s niet. Het Twitteraccount van het bedrijf deed vervolgens mee met alle memes die toen op Crypto Twitter rond gingen. Zelfs de president van El Salvador Nayib Bukele deed mee.
is it because i said wagmi https://t.co/vMucAfNnDW
— McDonald’s (@McDonalds) February 4, 2022
#NewProfilePic pic.twitter.com/YVDlBoA2Cq
— Nayib Bukele (@nayibbukele) January 22, 2022