Foto: charnsitr / Shutterstock.com
Manchester City, de zeer populaire Britse voetbalclub, bouwt momenteel het allereerste virtuele voetbalstadion in de ‘metaverse.’ De huidige Britse voetbalkampioen werkt hieraan samen met Sony, meldt iNewspaper:
#ManCity have begun building the world’s first football stadium inside the metaverse with the help of Sony. The Etihad Stadium will become the central hub of @ManCity in a virtual reality world.
[via @samcunningham]https://t.co/mwXkpEV7mR
— City Xtra (@City_Xtra) February 18, 2022
Manchester City heeft een driejarig overeenkomst getekend met Sony volgens de Britse krant. Ze gaan samen een virtuele versie bouwen van het Etihad Stadium (ook wel bekend als City of Manchester Stadium, COMS, Eastlands, The Blue Camp en Sportcity) in de metaverse.
De ontwikkelaars zouden al aan het virtuele stadion werken en momenteel foto’s nemen van het echte stadion. Dat gaat met behulp van beeldanalyse en zogenaamde skeletal-tracking technologie gecreëerd door Hawk-Eye, een dochteronderneming van Sony.
Metaverse biedt fans meer waarde
Met het virtuele stadion wil Manchester City een nieuwe manier creëren hoe fans wedstrijden kunnen bekijken van hun favoriete voetbalclub. Nuria Tarre, hoofd van marketing bij Manchester City, zegt:
“Het hele punt dat we ons kunnen voorstellen van het hebben van een metaverse is dat je een wedstrijd kunt nabootsen, je kunt wedstrijden live bekijken en de actie vanuit nieuwe verschillende hoeken bekijken en je kunt het stadion zo veel vullen als je wilt omdat het onbeperkt is. Het is volledig virtueel.”
Tarre verwacht dat met het virtuele stadion een ware omslag zal plaatsvinden hoe mensen voetbalwedstrijden beleven. Zij voegt daaraantoe:
“Ik denk dat het traditionele beeld van iemand die op een bank zit en naar een scherm kijkt, iets is waarvan we ons niet kunnen voorstellen dat het over 10 jaar nog steeds de realiteit zal zijn. Misschien al niet meer over vijf jaar. Alles loopt veel sneller dan we denken.”
iNewspaper verwacht dat dit grote implicaties kan hebben op de uitzendrechten van voetbalwedstrijden. De krant meldt echter niet of het virtuele stadium onderdeel is van een bestaande metaverse. Er wordt ook geen melding gemaakt van mogelijke non-fungible tokens (NFT). Manchester City lanceerde vorig jaar nog zijn eigen fan token in samenwerking met Socios.com en Chiliz (CHZ).