Foto: Sergio Di Pasquale Luci / Shutterstock.com
Afgelopen maart bracht het luxueuze kledingmerk Gucci zijn ‘Material’ non-fungible tokens (NFT’s) uit. De collectie kleedde elf geselecteerde NFT collecties, waaronder Bored Ape Yacht Club (BAYC), World of Women (WoW), Cool Cats en meer, in digitaal verbeterde Gucci-outfits. Inmiddels wordt de onderliggende waarde van deze NFT’s onthuld aangezien bezitters hun unieke tokens nu kunnen inwisselen voor fysieke Gucci producten.
Gucci beloning
De collectie is onderdeel van een samenwerking tussen Gucci en het NFT project genaamd ‘10KTF’. Het moederbedrijf van 10KTF werd afgelopen november overgenomen door Yuga Labs, het welbekende bedrijf achter onder andere de Bored Apes. De in maart gelanceerde collectie bestaat uit een totaal van 2.896 NFT’s.
Trotse eigenaren van een van deze exemplaren weten inmiddels dat zij hun digitale bezit in kunnen wisselen voor real-life Gucci producten. Om precies te zijn kan één NFT ingewisseld worden voor een portemonnee en drie NFT’s zijn vereist om de eigenaar te worden van een Gucci x 10KTF reistas.
Het unieke is dat het gehele beloningsproces geheel kosteloos is. NFT holders krijgen de keuze om hun NFT te ruilen voor fysieke producten of kunnen er uiteraard voor kiezen om de NFT simpelweg te verkopen aan iemand die geïnteresseerd is in een van de twee exclusieve fysieke items.
Wanneer de keuze wordt gemaakt om de NFT te ruilen voor een portemonnee of tas, wordt de NFT geburned. Dit houdt in dat het naar een wallet wordt gestuurd waar het nooit meer gebruikt kan worden.
Op OpenSea wordt de Gucci Vault Material NFT momenteel verhandeld tegen een prijs van 0,198 ETH. Tegen de huidige ethereum koers heeft dit een waarde van ongeveer 370 dollar. De NFT was een beloning voor deelname aan een 10KTF-missie in Battle Town. Je had een Gucci Grail NFT nodig om mee te doen en de deelnemers kregen vervolgens een airdrop van de Gucci Vault Material NFT.
Gucci’s benadering in Web3
Gucci’s eerste stappen in Web3 begonnen met een kunstfilm van 25.000 dollar die in 2021 door veilinghuis Christie’s werd geveild. Sindsdien loopt het merk voorop bij het integreren van exclusieve fysieke producten met NFT-eigendom op een manier die werkelijke waarde ontleent via een beloningsmechanisme.