Foto: Shutterstock/Tupungato
Het luchtvaartconcern Lufthansa Group zet zijn eerste stap in de wereld van blockchain door non-fungible tokens (NFT’s) te introduceren in zijn loyaliteitsprogramma. Het programma beloont trouwe gebruikers met unieke voordelen.
Lufthansa en crypto
Lufthansa Group is een wereldwijd opererend luchtvaartconcern dat enkele van de grootste luchtvaartmaatschappijen omvat, waaronder Lufthansa, Austrian Airlines en Swiss International Air Lines. Het bedrijf biedt passagiers- en vrachtvervoer aan, evenals aanvullende luchtvaartgerelateerde diensten.
Met het programma, bekend onder de naam Uptrip, kunnen passagiers digitale kaarten verdienen. Dit doen ze door te vliegen met de verschillende luchtvaartmaatschappijen die bij het concern betrokken zijn. De digitale kaarten zijn gebaseerd op het type vliegtuig waarmee de passagiers vliegen, de bestemming en de dagen waarop gevlogen wordt.
Uptrip werd al succesvol getest door maar liefst 20.000 gebruikers. Het platform is ontwikkeld door Lufthansa Innovation Group en is gebouwd op Polygon (MATIC), het layer-2 netwerk boven op Ethereum (ETH). Gebruikers verdienen speciale voordelen wanneer ze sub collecties compleet weten te maken. Voorbeelden die door Lufthansa Group bekend zijn gemaakt zijn toegang tot luchthavenlounges en gratis Wi-Fi aan boord van vliegtuigen.
Coca Cola stapt ook in de NFTs
Naast Lufthansa experimenteren ook andere grote bedrijven met de technologie. Een belangrijke ontwikkeling die NFT’s en crypto in het algemeen bruikbaar maken voor het mainstream publiek. Coca Cola heeft in samenwerking met de toonaangevende crypto exchange Coinbase een unieke NFT-collectie genaamd Masterpiece gelanceerd. Deze digitale verzamelobjecten, die deel uitmaken van Coca Cola’s zomer promotiecampagne, integreren klassieke kunst met het iconische Coca Cola flesje.
Onder de NFT’s zijn bewerkingen van Nederlandse meesterstukken zoals het Meisje met de parel van Vermeer en Van Gogh’s De slaapkamer, allemaal verweven met het Coca Cola-merk. De NFT’s zijn geprijsd tussen de 0,0011 ETH en 0,014 ETH (circa $2-$25) en worden verkocht op het recentelijk gelanceerde Base layer-2 netwerk van Coinbase.