Foto: Shutterstock/Allmy
Door een onveranderlijk, transparant en openbaar toegankelijk systeem aan te bieden om eigendom te bewijzen, maakt de blockchain het bezitten van non-fungible tokens (NFT’s) net zo bevredigend als het bezitten van zijn fysieke tegenhanger. Steeds meer grote, internationale bedrijven stappen in deze nieuwe wereld van non-fungible tokens en implementeren het in hun marketingstrategie.
Het luxe kledingmerk Louis Vuitton lijkt de voordelen van NFT’s nu ook in te zien en gaat een eigen collectie uitbrengen.
Luxe Louis Vuitton NFT’s
Het Franse kledingmerk heeft namelijk een nieuwe ‘Treasure Trunks’ collectie aangekondigd die fysieke en digitale elementen combineert. Door deze iconische NFT’s in bezit hebben, krijgen mensen toegang tot toekomstige producten en ervaringen en kunnen ze lid worden van een community van mede-eigenaren.
De NFT’s zullen een eerbetoon zijn aan de iconische Louis Vuitton-koffer, een gerenommeerd stuk in de modegeschiedenis dat ontstond in 1858. De digitale verzamelitems zijn tevens onderdeel van een groter project genaamd ‘Via’, het Latijnse woord voor ‘weg’, dat verwijst naar het doel om te fungeren als een elitaire weg naar producten en ervaringen die ontoegankelijk zijn voor anderen.
Het zou Louis Vuitton niet zijn als het de NFT collectie niet exclusief zou maken met een flink prijskaartje. Slechts enkele honderden NFT’s zullen beschikbaar worden gesteld en je zult hiervoor diep in de buidel moeten tasten. Elk stuk kost namelijk maar liefst 39.000 euro.
Geïnteresseerden kunnen zich op 8 juni aanmelden om op de wachtlijst voor de VIA Treasure Trunk te komen. Op 14 juni zullen de geselecteerde personen een uitnodiging krijgen voor een privé voorbeeldpagina waarna zij op 16 juni de kans krijgen om de exclusieve NFT aan te schaffen.
Om de NFT uiteindelijk te kopen kun je gebruik maken van zowel fiat- als crypto valuta. De NFT-bezitters zullen op een later moment tevens een customized fysieke replica ontvangen van hun verzamelitem.
Volgens Vogue Business worden de verzamelitems verkocht als zogenoemde soulbound tokens, wat betekent dat NFT holders hun Treasure Trunks niet kunnen verkopen na aankoop.
Louis Vuitton en Web3
De lancering van deze NFT collectie is niet de eerste stap van Louis Vuitton tot de wereld van Web3. In maart 2019 lanceerde de eigenaar LVMH namelijk al de Aura blockchain voor het volgen van de herkomst van luxegoederen.
In augustus 2021 lanceerde het tevens een videogame genaamd ‘Louis The Game’ die spelers de kans bood om 30 NFT’s te winnen ter ere van zijn 200ste verjaardag.