Foto: Rokas Tenys / Shutterstock.com
Eind vorig jaar zagen we de hype omtrent verschillende metaverse en non-fungible token (NFT) projecten flink toenemen. Het zorgde ervoor dat de koersen van cryptocurrencies als decentraland (MANA), gala (GALA), sandbox (SAND), axie infinity (AXS) en meer even fors stegen. Die hype ging gepaard met Facebook die zijn bedrijfsnaam naar Meta veranderde.
Inmiddels liggen de koersen van deze altcoins echter weer ver onder hun all-time highs, namelijk zo’n 60% tot 70%. Helaas geldt dat momenteel voor de meeste crypto en dat wordt veroorzaakt door de huidige zeer onzekere macro-economische toestanden.
Google trends: NFT & metaverse
Echter blijkt uit gegevens van Google Trends dat ook de interesse in metaverse en NFT in 2022 snel keldert. Volgens Google steeg medio oktober het aantal zoekopdrachten naar metaverse extreem snel. De rest van het jaar bleef deze nog relatief hoog, maar eind januari begon de interesse hard te dalen.
Het aantal zoekopdrachten naar NFT begon al tijdens de zomer gestaag te stijgen en bereikte pas een piek eind januari. Sindsdien keldert de interesse naar NFT echter ook hard. Het aantal zoekopdrachten naar Web3 piekte eind december, maar daalt momenteel nog niet zo hard.
Zoekoprachten: crypto, bitcoin, cardano
Als we naar crypto kijken, zien we dat het aantal zoekopdrachten een hoge correlatie met de koersen toont. De interesse voor crypto kwam begin mei het hoogst uit en zag begin november weer een flinke opleving. Sindsdien is het aantal zoekopdrachten naar crypto ook aan het dalen, maar nog lang niet zo hard als de bovenstaande twee. Crypto is een populaire zoekterm in Nederland, vooral in combinatie met Safemoon.
Bitcoin piekte ook als zoekterm in mei. Echter zag deze in november niet dezelfde opleving. Bitcoin is vooral in El Salvador voor vanzelfsprekende redenen populair als zoekterm. Ethereum volgt ongeveer hetzelfde patroon als bitcoin. Cardano zag nog een opleving eind augustus door de lancering van smart contracts en is vooral in Nederland populair. Er lijkt nog weinig over te zijn van de interesse in Dogecoin en ook die van Shiba Inu daalt flink.
Het dalende aantal zoekopdrachten komt overeen met het gebrek aan retail interesse. Het toont aan dat er momenteel weinig nieuwe vraag is en dat weerhoudt wellicht de koersen van een uitbraak.