Foto: Vytautas Kielaitis/Shutterstock
Wat hebben een luchtvaartmaatschappij en een NFT marktplaats met elkaar te maken? Niet zoveel zou je denken, maar die kwestie ligt voor All Nippon Airlines (ANA) anders. De grootste luchtvaartmaatschappij van Japan gaat namelijk een NFT marktplaats lanceren. De marktplaats zal volledig in het thema staan van de luchtvaart. Dit werd op dinsdag bekendgemaakt door Japanse media.
Luchtvaart NFT’s
De marktplaats wordt gelanceerd in samenwerking met ANA Neo, een dochterbedrijf van ANA. De opening van de “ANA Granwhale NFT Marketplace” wordt gelijk groots afgetrapt via een samenwerking met een beroemde Japanse fotograaf.
“Vanaf 30 mei zal de eerste digitale foto van luchtvaartfotograaf Luke Ozawa omgezet worden in een NFT. Een hiervan zal worden verkocht met een positieve film, de oorsprong van foto ontwikkeling. De prijs is honderdduizend yen en de NFT met positieve film worden op een veiling verkocht.”
Aldus de ontwikkelaars van het platform. Honderduizend yen staat gelijk aan zo’n 670 euro. Na deze eerste collectie zullen andere NFT-collecties snel volgen, meldt de luchtvaartmatschappij. Deze zullen, zoals gezegd, allemaal in het thema van de luchtvaartindustrie staan.
Mooie ontwikkeling
Het doel van ANA, dat vorig jaar ruim 12 miljard aan winst binnenharkte, is om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. Ook is er sprake van plannen om een virtual travel platform op te zetten. De Web3 plannen van de Japanse luchtvaartmaatschappij zijn dus groot. De directeur van ANA Neo licht deze ambitie toe.
“De pijl in het logo representeert het virtuele en het echte. De fusie van die twee symboliseert ANA Granwhale dat recht naar de toekomst vliegt met stabiliteit en groei, waar Web3 en de metaverse meer alledaags zullen zijn.”
Aldus ANA Neo directeur Mitsuo Tomita met hele mooie woorden over de ambities van het dochterbedrijf van ANA. Een mooie ontwikkeling is het zeker; All Nippon Airlines is wereldwijd een van de grootste luchtvaartmaatschappijen. Op een twaalfde plek qua winst, viel het in 2022 net buiten de top tien. De adoptie van NFT’s en potentieel metaverse producten is moedig te noemen, en hopelijk een voorbode voor nog meer adoptie van grote bedrijven wereldwijd.