Foto: Shutterstock/motorsports Photographer
Op 22 oktober tijdens de Grand Prix op het Circuit of the Americas (COTA) zou je zo maar eens een jouw favoriete non-fungible token (NFT) project voorbij kunnen zien komen. De grote Amerikaanse crypto exchange Kraken gaat namelijk een totaal van zes NFT’s plaatsen op de achterkant van de auto’s van het Britse Formule 1 team Williams Racing.
NFT marketing
Wellicht ben je al op de hoogte van de merkrelatie tussen Williams Racing en Kraken. In maart kondigde Kraken zijn sponsorovereenkomst aan, bedoeld om crypto-educatieve ervaringen te bieden aan F1-fans van over de hele wereld.
In april kon je in het Bitcoin nieuws lezen dat de welbekende Bitcoin (BTC) whitepaper geïntegreerd werd in het logo van Kraken dat te zien was op de auto van Williams Racing. Daarnaast werd Bitcoin Pizza Day gevierd door pizza’s naar alle 800 werknemers van Williams Racing te sturen en zijn er al meerdere fanbijeenkomsten georganiseerd tijdens verschillende race-evenementen.
NFT-bezitters hebben t/m 18 augustus de tijd om hun favoriete unieke tokens in te dienen zodat ze mogelijk op de Formule 1 auto getoond kunnen worden. Een belangrijke voorwaarde is dat de NFT beschikbaar moet zijn op de NFT-marktplaats van Kraken, Kraken NFT. In december vorig jaar opende het de deuren van deze marktplaats.
Williams Racing en Kraken zullen vervolgens de 20 beste inzendingen selecteren. De community krijgt uiteindelijk het laatste woord door van 28 t/m 31 augustus te stemmen op welke 6 NFT’s getoond worden tijdens de Grand Prix.
Lou Frangella, Head of Brand Partnerships bij Kraken, zei het volgende over de NFT integratie:
‘’NFT’s zijn een essentieel onderdeel van het cryptocurrency ecosysteem en ik denk dat ze veel verschillende dingen vertegenwoordigen – ze zijn eigendom voor sommige mensen en er zijn in veel gevallen zeer betrokken gemeenschappen. Telkens wanneer we de mogelijkheid hebben om de cryptogemeenschap naar een hoger niveau te tillen, willen we ons platform gebruiken om dat te kunnen doen.’’
Crypto en Formule 1
Verschillende teams uit de Formule 1 hebben hun handen al ineengeslagen met crypto bedrijven. Crypto.com ging in maart 2021 bijvoorbeeld een samenwerking aan met Aston Martin Cognizant Formula One en later werd het een cryptosponsor voor de Formule 1 in zijn geheel.
In februari 2022 tekende het raceteam van Red Bull bovendien een samenwerking van 150 miljoen dollar met cryptobeurs Bybit. Sui, een in mei gelanceerde Proof-of-Stake (PoS) blockchain, tekende onlangs tevens een meerjarige deal met Red Bull met als doel Web3 ervaringen naar zijn fans te brengen.