Met het wereldkampioenschap voetbal van 2022 nog maar een paar maanden van ons verwijderd, heeft wereldvoetbalbond FIFA aangekondigd dat het in samenwerking met Algorand (ALGO) een NFT-platform zal lanceren voor digitale collectibles met voetbalthema.
Door deze non-fungible tokens (NFT’s) te kopen, krijgen verzamelaars ook toegang tot wedstrijden, fysieke merchandise en andere voordelen die binnenkort worden aangekondigd.
De mooiste momenten vastgelegd met een NFT
Volgens een persbericht zal het platform, FIFA+ Collect, later deze maand worden gelanceerd. Het zal beschikken over “betaalbare, inclusieve en toegankelijke” NFT’s, die de belangrijkste momenten uit FIFA World Cup-wedstrijden uitbeelden. Het gaat dan om de mannentoernooien, maar ook de vrouwentoernooien met de FIFA Women’s World Cup.
Wanneer de World Cup eind november in Qatar plaatsvindt, kunnen ook de momenten van dat grote wereldwijde voetbaltoernooi worden omgezet in digitale verzamelobjecten.
Romy Gai, FIFA’s Chief Business Officer, zegt het volgende:
“Fandom is aan het veranderen en voetbalfans over de hele wereld houden zich op nieuwe en spannende manieren bezig met het spel. Deze spannende aankondiging maakt FIFA-verzamelobjecten beschikbaar voor alle voetbalfans en democratiseert de mogelijkheid om een stukje van de FIFA World Cup te bezitten. Net als sportmemorabilia en stickers is dit een toegankelijke mogelijkheid voor fans over de hele wereld om zich op nieuwe platforms bezig te houden met hun favoriete spelers, momenten en meer.”
De samenwerking tussen FIFA en Algorand
Zoals gezegd zal deze nieuwe collectie NFT’s worden gelanceerd op de blockchain van Algorand. Sean Ford, de interim CEO van Algorand W., legt uit:
“FIFA’s platform – via een echt gedecentraliseerde en schaalbare publieke blockchain – is de eerste tastbare vertegenwoordiging van de onlangs aangekondigde technische samenwerking tussen FIFA en Algorand. FIFA’s toewijding aan de brug naar Web3 mogelijk gemaakt door Algorand is een bewijs van haar innovatieve geest en haar wens om naadloos en direct voetbalfans over de hele wereld te betrekken.”
Eerder schreven we in het cryptonieuws dat Algorand de FIFA binnenhaalde als één van haar grootste partners ooit. De deal komt precies op tijd met het WK voetbal dat later dit jaar plaatsvindt. De deal omvat ook de Women’s World Cup, die volgend jaar plaatsvindt en biedt een lange aanloop van momentum voor de FIFA + Collect platform.