Foto: Shutterstock/ph.FAB
FIFA heeft onlangs aangekondigd dat het een reeks digitale verzamelobjecten, bekend als non-fungible tokens (NFT’s). Deze unieke digitale items bieden de eigenaars niet alleen een verzamelwaarde, maar ook de kans om toegang te krijgen tot de finale van het FIFA WK in 2026. Dit initiatief maakt deel uit van FIFA’s grotere strategie om de verbinding met voetbalfans te verdiepen en de potentie van crypto en blockchain in de sportwereld te benutten.
FIFA in de wereld van crypto
De eerste reeks van deze collectie zal bestaan uit 100 NFT’s, die de zeldzaamste verzamelobjecten vertegenwoordigen en de mogelijkheid bieden om kaartjes voor de WK finale te bemachtigen. Deze worden uitgegeven op het Polygon-netwerk en zullen beschikbaar zijn op het OpenSea-platform. FIFA gaat voor het uitgeven van de NFT’s een samenwerking aan met Modex.
FIFA is taking fan engagement onchain, ahead of the FIFA Club World Cup Saudi Arabia 2023.@FIFAcom is collaborating with @modex_tech to lead the strategic implementation of @FIFAPlusCollect, adding digital collectibles minted on the Polygon network to celebrate the fandom of… pic.twitter.com/X6WUcvLvtg
— Polygon | Aggregated (@0xPolygon) December 11, 2023
Deze zet van FIFA komt als een deel van hun grotere crypto strategie, met Modex die de leiding overneemt van het digitale verzamelplatform van FIFA. Dit platform heeft al meerdere voetbal-gerelateerde collecties uitgebracht.
Sport en crypto gaan goed samen
Francesco Abbate, CEO van Modex, benadrukt de eer die ze voelen door FIFA te ondersteunen bij het realiseren van deze digitale ambities.
“De FIFA Club World Cup belooft een spannende 10 dagen te worden en met de release van collectibles die echte FIFA wedstrijditems en toegang tot de FIFA World Cup Finale kunnen opleveren, is er een extra stimulans voor fans om deel te nemen. Digitale collectibles vergroten de manieren waarop fans kunnen communiceren met hun favoriete spelers, teams en het spel waar ze van houden, en we zijn vereerd om FIFA te ondersteunen bij het realiseren van dit doel.”
FIFA Chief Business Officer, Romy Gai, zei:
“Sinds de lancering is het platform wereldwijd enorm populair en fans uit alle landen hebben nu de mogelijkheid om een stukje voetbalgeschiedenis te bezitten. Deze nieuwe lanceringen, zowel dit jaar als daarna, bieden voetbalfans een unieke en innovatieve manier om in contact te komen met de sport en dragen tegelijkertijd bij aan de groei van de markt voor digitale verzamelobjecten.”