Foto: ODEGOVA/Shutterstock
Non-fungible tokens (NFTs) waren dé rage van de bullmarkt van 2021. Sindsdien hebben we steeds meer toepassingen van de technologie gezien, en hebben ook kledingmerken van de trend gebruikgemaakt.
Het populaire modemerk Dolce & Gabbana is een van die bedrijven. Zo biedt het bedrijf de ‘DGFamily’ NFT’s aan. Deze digitale verzamelcollectie biedt klanten toegang tot een reeks unieke voordelen en beloningen.
Een klant, Luke Brown, beweert echter door het modemerk te zijn misleid en duizenden dollars te hebben verloren.
Dolce & Gabbana komt NFT-beloftes niet na
Brown meldt aan nieuwsplatform Bloomberg dat hij de NFT’s kocht voor $6.000 en vervolgens $5.800 verloor doordat de digitale outfits die bij de NFT’s hoorden, 20 dagen te laat werden geleverd en pas 11 dagen na de release gebruikt konden worden.
Brown heeft de zaak aangespannen bij de Southern District of New York namens andere klanten die ook geld hebben verloren door het NFT-project van Dolce & Gabbana. Hij beweert dat het kledingmerk zijn beloftes niet is nagekomen. Zo konden de digitale outfits die bij de NFT’s hoorden, slechts gebruikt worden op een metaverse platform met nauwelijks gebruikers.
UNXD wordt ook in de aanklacht genoemd. De NFT-marktplaats was namelijk betrokken bij de verkoop en distributie van de DGFamily NFT’s. De rol en verantwoordelijkheid van UNXD in het goedkeuringsproces en de uiteindelijke vertragingen spelen volgens Brown een belangrijke rol.
Crypto, religie & de metaverse
Het incident omtrent Dolce & Gabbana laat maar weer eens zien dat er nog genoeg verbeterpunten zijn voor deze opkomende technologie. Er wordt al veel mee geëxperimenteerd, zelfs in religieuze toepassingen.
Verschillende religieuze leiders overwegen het gebruik van de metaverse om gelovigen een unieke en leerzame ervaring te bieden. De technologie zou gebruikers verder kunnen helpen om de kernboodschappen van hun geloof levendiger en toegankelijker te maken. Zo zouden gelovigen in de metaverse op interactieve wijze verhalen kunnen beleven, wat kan bijdragen aan een diepere spirituele ervaring.
Sreevas Sahasranamam, professor aan de Universiteit van Glasgow, beschreef een voorbeeld van hoe Hindoes via een VR-bril in contact kunnen komen met de god Krishna.