Foto: Shutterstock/Audio und werbung
Gisteren kon je in het NFT nieuws lezen dat het prestigieuze automerk Porsche een eigen non-fungible token (NFT) collectie had gelanceerd. Echter bleek dit geen succesverhaal te zijn, aangezien slechts 1.393 van de in totaal 7.500 NFT’s gemint waren. De floor price op OpenSea was zelfs lager dan de mintprijs van 0,911 ETH.
Porsche stopt NFT mint
Gisteravond maakte Porsche middels Twitter bekend dat het de stekker uit de de NFT mint ging halen nadat ‘’hun holders hebben gesproken’’.
Our holders have spoken. We’re going to cut our supply and stop the mint to move forward with creating the best experience for an exclusive community. More info in the next hours.
— PORSCHΞ (@eth_porsche) January 24, 2023
De collectie registreerde een reeks van FOMO-aankopen nadat het nieuws naar buiten kwam dat de mint zou worden stopgezet, waardoor de floor price met een totaal van 0,06 ETH de lucht in schoot, volgens data van CoinGecko.
Later maakte Porsche pas duidelijk dat de mint nog steeds open zou blijven tot de volgende dag, waardoor veel mensen ervoor kozen om een NFT te minten en meteen te verkopen op de secundaire markt. Als gevolg hiervan daalde de floor price op OpenSea tot wederom ongeveer hetzelfde niveau als de mintprijs.
Op het moment van schrijven geeft de officiële website aan dat er 2.240 van de in totaal 7.500 NFT’s verkocht zijn. De vraag naar de NFT’s is dus flink gestegen nadat de autogigant het nieuws naar buiten bracht dat het aanbod wordt verminderd. Hoe Porsche precies verder gaat met een kleinere community van NFT-bezitters valt nog te bezien.
Kritiek vanuit community
In de uren nadat de collectie gelanceerd was, ontstond er veel kritiek vanuit de NFT-community. Een groot kritiekpunt is de prijs van de NFT. Tegen de huidige ethereum koers moet je namelijk meer dan $1.400 neerleggen. Ook omdat je niet zoveel kan met de NFT in kwestie, zijn dit bedragen waar menig investeerder van schrikt.
In de afgelopen jaren hebben we grote bedrijven de wereld van blockchain in zien stappen met wisselend succes. Of het nu gaat om digitale verzamelobjecten, virtuele wearables of tokenized utility, bedrijven die zich hebben gericht op het bouwen van projecten voor de lange termijn, het inhuren van personeel dat web3 begrijpt en het cultiveren van hun community hebben positieve resultaten behaald.
Bij Porsche lijkt het simpelweg een manier te zijn geweest om even snel geld te verdienen.