Foto: Konstantin Yolshin/Shutterstock
Disney, een van ‘s werelds grootste en meest bekende entertainmentconglomeraten, zet een grote stap in de crypto-wereld. Samen met Dapper Labs, het bedrijf achter de Flow (FLOW) blockchain, gaat Disney een platform voor non-fungible tokens (NFT’s) op de markt brengen. Onder de naam ‘Disney Pinnacle’ streeft het initiatief ernaar om een ‘’sociaal gedreven verzamelervaring te worden’’, gedreven door blockchaintechnologie.
NFT platform Disney
Dapper Labs kondigde de aankomende lancering gisteren aan in een nieuw blogbericht.
Naast de Flow blockchain is Dapper Labs ook het bedrijf achter CryptoKitties, een blockchain-game gebaseerd op het Ethereum (ETH) netwerk en NBA Topshot, een platform waar gebruikers NFT’s kunnen verhandelen die momenten uit NBA-wedstrijden vertegenwoordigen.
Nu slaat het de handen ineen met Disney om zijn bekendheid in de sector van digitale activa tot een nog hoger niveau te tillen.
Uit de aankondiging van Dapper Labs blijkt dat Disney zijn iconische tekenfilmfiguren van de afgelopen eeuw op Disney Pinnacle zal zetten. Het NFT-platform zal tevens iconen van Pixar en helden en schurken van Star Wars bevatten, uniek vormgegeven als verzamelbare en verhandelbare ‘digitale pins’.
Disney pinnacle is gebouwd op de Flow blockchain en zal later dit jaar gelanceerd worden in de Apple App Store voor iOS, de Google Play Store voor Android en op het web. Op de officiële pagina is momenteel alleen een landingspagina te vinden waar mensen zichzelf op de wachtlijst voor het platform kunnen zetten.
De CEO van Dapper Labs, Roham Gharegozlou, zei het volgende over het nieuwe NFT-platform in de aankondiging:
‘’Disney Pinnacle is een geheel nieuw product dat vanaf de basis is ontworpen om alles te integreren wat we de afgelopen jaren hebben geleerd. Fans overal ter wereld zullen in staat zijn om dynamische pins op hun telefoon te verzamelen en direct en veilig met elkaar te handelen, ongeacht waar ze zich bevinden.’’
Eerdere crypto stappen Disney
Het is niet het eerste uitspaje van Disney tot het crypto-landschap. Eerder dit jaar bracht de Hollywood-studio namelijk al een limited edition NFT-serie uit van digitale Star Wars-speeltjes.
Disney had vorig jaar tevens plannen om zich te wagen aan de metaverse, maar aan het begin van dit jaar trok Disney de stekker uit haar metaverse-divisie als onderdeel van een breder herstructureringsplan om de bedrijfskosten met 5,5 miljard dollar te verlagen en 7.000 medewerkers te ontslaan in twee maanden tijd. De metaversie-divisie bestond eerder uit zo’n 50 werknemers.