Foto: Shutterstock/askarim
Met nog maar een paar dagen tot het wereldkampioenschap voetbal in Qatar, heeft Adidas zijn Bored Ape NFT een rol gegeven in de WK-trailer. De Duitse multinational had in december vorig jaar een samenwerking gesloten met het bekende non-fungible token (NFT) project Bored Ape Yacht Club (BAYC). Twee maanden eerder had Adidas Bored Ape #8774, genaamd Indigo Herz, voor een totaal van 46 ether (ETH) gekocht. Destijds had dit een waarde van maar liefst $156.000, echter is de koers van ethereum (ETH) op het moment dusdanig gedaald dat de waarde ‘slechts’ nog $58.000 is.
When football is everything, impossible is (probably) nothing. https://t.co/A7MdsJcMOh
— ALTS by adidas (@altsbyadidas) November 14, 2022
Herz werd afgebeeld op een cornflakesdoos van ‘’Indigoooooals’’ met de boodschap dat Karim Benzema goals eet als ontbijt. Verder was Lionel Messi ook onderdeel van de trailer voor het wereldkampioenschap voetbal.
Yuga Labs, het bedrijf achter BAYC, verleent de holders van een BAYC volledige intellectuele eigendomsrechten om de personages te kunnen gebruiken voor commerciële doeleinden. Dit houdt in dat Adidas de volledige licentie heeft om Inido Herz te gebruiken voor fysieke en digitale producten tot traditionele logo’s of naamrechten.
Adidas in NFT wereld
In de aankondiging van eind 2021 werd niet alleen een samenwerking met Bored Ape Yacht Club bekend gemaakt. Adidas had namelijk ook een samenwerking gesloten met gMoney, een populaire twitteraar en NFT verzamelaar, en PUNKS Comics. PUNKS is een stripboekuitgever die NFT’s combineert met fysieke stripboeken in wat het Crypto Comics noemt. Elk personage van de samenwerkingen van Adidas speelt een hoofdrol in de NFT-drop genaamd ‘Into the Metaverse’.
De eerste fase van de collectie verleende houders exclusieve kledingstukken, zoals een zwarte hoodie ingebed met het blockchain-adres van Adidas of een oranje muts van gMoney.
De huidige fase, fase 2, zal naar verwachting doorgaan op fysieke merchandise en toegang geven tot metaverse ervaringen.
Op 16 november zal het merk zijn ‘Capsule Collection’ lanceren. Op de metaverse gedeelte van de website van Adidas is een teller te zien die afloopt naar deze release van de nieuwe NFT collectie.