Foto: Shutterstock/sbonsi
Non-fungible tokens (NFT’s) zijn digitale eigendomscertificaten die leven op de blockchain. NFT’s zijn er in alle vormen en maten en worden tegenwoordig vaak in associatie gebracht met digitale verzamelobjecten. Echter bieden NFT’s nog een scala aan andere toepassingen waarvan de uitgifte van tickets door vele NFT-enthousiastelingen als een grote use-case wordt gezien. Platinium Group, de toonaangevende kaartuitgever voor de Formule 1, lijkt nu ook de waarde hiervan in te zien en lanceert NFT racetickets.
Toegang tot Grand Prix van Monaco met NFT’s
Platinium Group is een samenwerking aangegaan met blockchain-infrastructuurbedrijf Elemint en Web3-bureau Bary om de NFT tickets te creëren, minten en te verkopen. Alle bezoekers van de Grand Prix van Monaco van dit weekend ontvangen een NFT ticket die tevens enkele voordelen zullen bieden.
Reimagining the Formula 1 ticketing experience #onPolygon 🏎
Elemint and @BaryAgency have partnered w/ @PlatiniumGroup1 to transform the Formula 1 ticketing experience onchain, giving fans a unique & memorable digital ticket experience 🎟
More: https://t.co/B3hvDv7djs
— Polygon | Aggregated (@0xPolygon) May 26, 2023
Zo zullen de NFT’s bijvoorbeeld leiden tot kortingen voor toekomstige races om verzamelaars aan te moedigen trouw te blijven aan het merk. Voor de Grand Prix van Monaco krijgen bepaalde NFT holders tevens kaartjes aangeboden voor het meest exclusieve feest van het evenement.
De tickets zullen worden gemint op de blockchain van Polygon, de populaire layer-2 schalingsoplossing op Ethereum (ETH).
Web3 voordelen
Elie Zerbib, mede-oprichter van Bary, liet weten dat NFT’s in de vorm van tickets een grote mate van transparantie, traceerbaarheid, naadloze digitale ticketing en betrokkenheid zal bieden aan de race fans van over de hele wereld.
Om de adoptie zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, heeft de gebruiker geen enkele kennis van Web3 nodig om de NFT ticket aan te schaffen.
Jacques-Henri Eyraud, CEO van Elemint, zei in een persbericht dat het gebruik van blockchain technologie voor ticketverkoop veel verder zal reiken dan de Formule 1:
‘’Web3 technologieën maken het mogelijk om ticketoplossingen te ontwerpen die veiliger zijn en beter aangepast aan de specificiteit van elk evenement. De ervaring wordt persoonlijker en leuker voor fans van alle soorten sportcompetities.’’