Foto: Jack Fordyce / Shutterstock.com
Consumentenwaakhondgroep Truth in Advertising (TINA.org) beschuldigt 19 beroemdheden ervan non-fungible tokens (NFT) te hebben promoot zonder aan te geven dat zij verbonden waren aan de desbetreffende projecten.
De non-profitorganisatie voor consumentenbelangen heeft op hun website aangegeven dat zij onderzoek hebben gedaan naar deze beroemdheden en hun promotie. Zij geven aan dat deze promotie voor veel misleiding hebben kunnen zorgen.
Bekende namen hebben NFT’s promoot
Sterren die hier mee aan hebben zouden gedaan zijn Floyd Mayweather, Eminem, Snoop Dogg, Justin Bieber, Reese Witherspoon en nog vele andere. Al deze bekendheden hebben een brief ontvangen waarin werd gevraagd of ze enige banden met de NFT projecten bekend willen maken. Hierin stond:
“De promotor maakt vaak geen materiële connectie met het goedgekeurde NFT-bedrijf bekend.”
Hoewel er niemand aangeklaagd is, of verdere juridische stappen zijn ondernomen, zijn de brieven wel gestuurd. Op 8 augustus werden de brieven gestuurd waarin werd aangegeven wat voor effect het shillen van NFT’s bij onervaren investeerders kan betekenen.
Reactie van verschillende beroemdheden
TINA.org heeft in het verleden op 10 juni al brieven naar Justin Bieber en Reese Witherspoon’s juridisch team gestuurd. Hierin is hetzelfde aangegeven. Zij zouden zich bezig hebben gehouden met het promoten van NFT projecten zonder aan te hebben gegeven connecties te hebben met het project.
Het team van Bieber heeft op 1 juli gereageerd. Zij gaven aan dat hij niks verkeerd heeft gedaan, echter gaan ze de verschillende social media posts betreffende de NFT’s aanpassen. Witherspoon’s team heeft op 20 juli contact gezocht met de consumentenwaakhondgroep. Zij gaven aan dat de actrice niks heeft gekregen voor het promoten dan de NFT’s.
De cryptocurrency sector brengt risico’s met zich mee
De grootste zorg voor TINA.org is het feit dat deze promotie voor de verschillende projecten ook enorm veel risico met zich meebrengt. Zo kunnen onwetende investeerders zonder enige kennis de cryptocurrency markt in stappen.
Dit brengt vooral financiële risico’s met zich mee. Mocht de koers dan iets te hard de verkeerde kant op gaan, kan de gebruiker geld verliezen. Daarom is het altijd belangrijk dat een beroemdheid of influencer altijd aangeeft dat de promotie reclame is.