Foto: Shutterstock/pio3
Een tijdje terug leek het erop dat vrijwel elk bedrijf in zee ging met de verkoop van de razendpopulaire non-fungible tokens (NFT). Vaak werden deze bedrijven ervan beschuldigd om in een rage te trappen of te lijden aan FOMO. Echter, nu blijkt dat de meeste bedrijven die NFT’s zijn gaan verkopen op financieel gebied behoorlijke successen hebben behaald.
Verkoop NFT’s blijkt lucratief
Wat de precieze beweegredenen zijn geweest voor bedrijven om NFT’s te gaan verkopen is niet altijd duidelijk. Soms zal het doel zijn geweest om een betere band te creëren met klanten. In andere gevallen zal het puur en alleen om het verdienen van geld zijn gegaan.
En er is veel geld verdiend. Zo heeft Nike, dat in december van 2021 begon met de verkoop van eigen NFT’s, sindsdien al $185 miljoen omzet behaald met de verkoop van hun digitale collectibles. Hoewel Nike een uitschieter is, hebben de meeste grote bedrijven aanzienlijke winst gemaakt op het verkopen van NFT’s.
Nike's NFT-related projects have made over $185M in revenue, positioning it as the biggest earning brand from NFTs.@DuneAnalytics dashboard by @nlevine19. pic.twitter.com/UDD90kz8Af
— NFTgators 🐊 – Web3 News (@NFTgators) August 22, 2022
Onder meer Dolce & Gabbana, Tiffany, Gucci en Adidas zijn enkele andere namen die aardig hebben verdiend op de verkoop van NFT’s, dat blijkt uit data van Dune Analytics. Zij hebben een lijst gemaakt van merken die het meest hebben verdiend aan NFT’s.
Nike heeft naast een omzet van meer dan $180 miljoen, ook met de secundaire handel in hun NFT’s een transactievolume van bijna $1,3 miljard vergaard, bovenop de $93 miljoen dollar aan primaire verkopen. Daarnaast heeft Nike ook nog eens $92 miljoen aan royalty’s gegenereerd. Al met al lijkt het er dus op dat Nike goede zaken heeft gedaan door NFT’s in de verkoop te gooien.
NFT handelsvolume
Vandaag de dag is het NFT-handelsvolume een stuk lager dan een paar maanden terug tijdens de piek van de ‘NFT-hype’. Dat wil echter niet zeggen dat de NFT-sector nu nooit meer zal heropleven.
Deze verkoopcijfers van NFT’s door grote, vooraanstaande bedrijven zal menig ondernemer niet ontgaan. Wellicht dat in de toekomst dus nog meer bedrijven ook de stap maken om in zee te gaan met NFT’s naar aanleiding van het succes van hun voorgangers.