Foto: JeanLucIchard/Shutterstock
De door Microsoft aangedreven zoekmachine Bing heeft zich bij een groep van andere internetgiganten aangesloten door aan te kondigen dat het vanaf juli 2018 alle crypto-gerelateerde advertenties zal verbieden op haar netwerk, aldus een officiële blog post op 15 mei.
Volgens de verklaring is de belangrijkste reden voor het besluit van het bedrijf om “reclame voor cryptocurrency” en “cryptocurrency-gerelateerde producten” te bannen de huidige ongereguleerde status van cryptocurrencies, wat naar verluidt de risico’s voor Bing-gebruikers verhogen:
Omdat cryptocurrency en gerelateerde producten niet gereguleerd zijn, hebben we geconstateerd dat ze een mogelijk verhoogd risico vormen voor onze gebruikers, met de kans op slechte acteurs die uit zijn op diefstal of andere manieren om consumenten te misleiden.
Zoals het rapport verder zegt, is het hulpprogramma Bing Ads van plan om het verbod wereldwijd van juni tot begin juli volledig uit te voeren.
Het verbod op crypto-advertenties van Bing is de laatste zet in een crypto-boycot van een zoekmachine en social media, begonnen door Facebook eind januari dit jaar. Google kondigde medio maart een analoog crypto-advertentie verbod aan en ook Twitter bevestigde kort daarna haar eigen verbod.
Vorige week meldden meerdere mainstream media dat Facebook naar verluidt de lancering van haar eigen cryptocurrency “verkende”.
Eerder in april vertelde de mede-oprichter van LinkedIn aan Cointelegraph dat de recente bannen van cryptocurrency, naar zijn mening, hoogstwaarschijnlijk “van tijdelijke aard” zijn en alleen vanwege de huidige afwezigheid van duidelijke crypto-marktregels.