Volgens een recent onderzoeksrapport van Accenture verwacht meer dan 85% van de luchtvaart- en defensie bedrijven gebruikt te gaan maken van blockchain-technologie in aanloop naar het jaar 2021. Hoewel het niet zo voor de hand liggend oogt als in de financiële industrie brengt distributed ledger technologie (DLT) veel voordelen voor het bijhouden van archieven – iets wat zeer belangrijk is in de luchtvaartindustrie in verband met veiligheidsoverwegingen.
Volgens John Schmidt, Accenture’s Managing Director van de afdeling Aerospace and Defense, komt het bijna nooit voor dat er twee jaar achter elkaar over dezelfde technologie wordt gepraat, maar blijkbaar is blockchain ook in deze industrie veelbelovend. Schmidt voegde hieraan toe:
Een andere interessante statistiek in de industrie is het aantal bedrijven dat nu al met blockchain bezig is – niet perse dat ze het systeem al geïnstalleerd hebben, maar dat ze werken met het concept. Meer dan de helft van deze bedrijven werkt vandaag de dag met de technologie.
Privé blockchain
Privé blockchains blijken een uitkomst voor bedrijven waarvan de veiligheid en precisie van hun archief een prioriteit is. Zulke privé blockchains zijn niet afhankelijk van mining-activiteiten om de blockchain operationeel te houden.
Toch bestaat er ook kritiek omtrent het gebruik van privé blockchains. Men oppert bijvoorbeeld dat een dergelijke blockchain weinig verschilt van een traditionele archief database. Echter maakt het feit dat blocks niet meer kunnen worden aangepast nadat ze zijn gecreëerd dit verre van waar.
Schmidt beargumenteert dan ook dat een privé blockchain perfect zou zijn voor de luchtvaartindustrie. Schmidt licht toe dat met blockchain-technologie het gebruik en de historie van toegepaste materialen beter in kaart gebracht kan worden. Dit zal helpen het onderhoud te verbeteren, wat ook zal bijdragen aan de levensduur van de gebruikte materialen.
Toepassingen in de luchtvaart
Eerder deze week bevestigde Accenture dat het zou samenwerken met Thales om een blockchain platform te ontwikkelen voor de bevoorradingsketen. Via blockchain kan hiermee elk onderdeel dat in een vliegtuig gebruikt wordt nauwkeurig worden gevolgd. Hetzelfde concept wordt ook toegepast met het IBM Food Trust netwerk.
Ondertussen werkt Gazpromneft-Aero samen met S7 Airlines en Siberia Airlines om betalingen voor brandstof te vereenvoudigen via een blockchain smart-contract systeem genaamd Aviation Fuel Smart Contracts (AFSC). Volgens CEO logistiek van Gazprom Neft, Anatoly Cherner, draagt het systeem bij aan de efficiëntie binnen het bedrijf.
Het gebruik van blockchain binnen de luchtvaart laat zien dat de technologie veel potentiële voordelen biedt in vergelijking met de traditionele database structuur.